sobota, 1 grudnia 2012

Małgorzata Musierowicz, McDusia




„McDusia” pojawiła się w księgarniach, a blogi książkowe zaroiły się od opinii na jej temat. Ale trudno się temu dziwić, gdyż „Jeżycjada”, której dziewiętnastą częścią jest ta książka, to prawdziwa legenda, a właściwie zjawisko socjologiczne wykraczające daleko poza zwykłe czytelnictwo. 

Czytałam wszystkie jeżycjadowe książki, ale największe emocje wiążą się z tymi najstarszymi książkami, które czytało się w wieku –nastu lat, w zupełnie innych czasach, w zupełnie innej sytuacji życiowej, z kompletnie odmiennym od dzisiejszego bagażem doświadczeń i wyobrażeń. Swoją przygodę z „Jeżycjadą” rozpoczęłam od przeczytania „Kłamczuchy”, ale największy sentyment czuję do „Idy sierpniowej” (do dziś pamiętam opis nocnej lektury „Dziwnych losów Jane Eyre” w wykonaniu Idy), „Opium w rosole” i „Noelki”, która zresztą jest jedną z najmilszych, napawających otuchą książek, której akcja toczy się w okresie Świąt Bożego Narodzenia. Szczerze mówiąc, "Noelka" była dla mnie też taką ostatnią "jeżycjadową" książką, którą do mnie przemówiła. Kolejne części czytałam siłą przyzwyczajenia i praktycznie nazajutrz o nich zapominałam, a ich treść i poruszane wątki mocno zamazały się w mojej pamięci.

Boże Narodzenie łączy „Noelkę” i „McDusię” tematycznie, gdyż i tym razem trafiamy na Jeżyce tuż przed tymi Świętami, kiedy do Poznania zjeżdża Magda, córka Kreski, aby posprzątać mieszkanie po zmarłym niedawno pradziadku, profesorze Dmuchawcu. Jej rodzice i siostra mieszkają we Francji, a Magda, nazwana przez Idę McDusią z racji swego upodobania do potraw oferowanych przez pewien fast-food, została w na własne życzenie we Wrocławiu pod opieką babci. Przed Świętami Bożego Narodzenia przyjeżdża ona do Poznania pod opiekę Borejków, którzy przeżywają właśnie ostatnie chwile przed ślubem Laury, niesfornej córki Gabrysi. Dwaj kuzyni w wieku nastoletnim, Józinek Pałys i Ignacy Grzegorz Stryba, różniący się od siebie jak ogień i woda, również przeżywają swoje rozterki, związane częściowo z obecnością McDusi w domu Borejków. 

Mimo że McDusia jest bohaterką tytułową, nie jest ona wiodącą postacią tej książki. W moim odczuciu trudno jest nawet wskazać główny wątek książki, ale wcale nie oznacza to, że jesteśmy świadkami porywającej akcji. Wręcz przeciwnie. Dzieje się niezbyt dużo. McDusia sprząta mieszkanie pradziadka, w czym dzielnie pomaga jej zadurzony w niej Ignacy Stryba. Józinek przeżywa rozmaite rozterki o charakterze egzystencjalno – miłosnym związane z trzema dziewczynami wokół niego. Od razu muszę jednak zaznaczyć, że trochę niewiarygodne jest dla mnie „zakochanie” Józinka, któremu uległ on w wieku lat 9 i trwa do tej pory. Nie wydaje mi się to zbyt realistyczne, ale nie wykluczam, że na dzisiejszych nastolatkach się nie znam. :) 

Laura, zwana Tygryskiem z racji swego niepokornego charakteru, jest w tej części zupełnie rozanielona perspektywą swojego ślubu z Adamem. Jest też zupełnie pewna, że jej zmysł organizacyjny nie pozwoli na jakiekolwiek zakłócenia w tym wielkim dniu. Ale panny młode z rodu Borejków prześladuje swoista klątwa, która objawia się właśnie w dniu ślubu. Czy Laura jej uniknie, gdy jej pomocnikiem jest Bernard Żeromski, artystyczna dusza spełniająca najdziksze fantazje w przygotowywaniu ozdobnych tortów? 

Wzruszenie budzą sceny w mieszkaniu profesora Dmuchawca, gdy kolejno pojawiają się jego uczniowie znani nam z wcześniejszych książek, których poznaliśmy jako nastolatków, a teraz są nauczycielami w średnim wieku, którzy z namaszczenia profesora mają nie zapomnieć o swoim powołaniu. Przesadny dydaktyzm? Być może, ale gdy dzisiejsi nauczyciele zarzucani są kolejnymi formularzami do wypełnienia, warto przypomnieć, jaki właściwie jest cel ich pracy i kto jest najważniejszy w procesie nauczania. Kto, a nie co.

W „McDusi” po raz kolejny grzejemy się w ciepełku domu Borejków, ale jest to również swoiste przygotowanie czytelników do nieuchronnego odejścia seniorów rodu Borejków , gwarantujących ciepło i stabilność domowego ogniska w starej kamienicy na Jeżycach. Można ponarzekać, że akcja jest powolna i niewiele się dzieje, ale taka już jest specyfika tych książek. Akcja ustępuje pola atmosferze wielopokoleniowego domu rodzinnego, tak rzadkiego przecież we współczesnych rodzinach.
 
Ta książka została już rozebrana „na części pierwsze” przez wielu komentujących. Nie przeprowadzę tu błyskotliwej analizy, nie podsumuję celnie „błędów i wypaczeń” autorki, gdyż nie jestem w stanie tego zrobić w odniesieniu do książki z tej serii. Mimo pewnych mankamentów, które ja również zauważyłam, podobała mi się ta część serii Małgorzaty Musierowicz. W mojej opinii, to jedna z bardziej udanych książek spośród ostatnich części „Jeżycjady” i naprawdę dobrze mi się ją czytało. Nie sądzę, żebym do tej książki wracała, tak jak czasem zdarza mi się sięgać ponownie do najulubieńszych części „Jeżycjady”, ale to naprawdę niezła lektura, głównie jednak dla "jeżycjomaniaków". 

Wydaje mi się jednak, że w obecnym zabieganiu, rozedrganiu, pośpiechu, kiedy często zapominamy o tym, co powinno być w życiu najważniejsze, takie książki mają swoją rolę do odegrania. Dzięki nim wierzymy, że świat jest piękny, a ludzie dobrzy, choć czasem trzeba im to uświadomić lub przypomnieć.


Małgorzata Musierowicz (ur. 1945) - pisarka i ilustratorka książek, najbardziej znana jako autorka poznańskiej sagi o rodzinie Borejków, powszechnie znanej jako "Jeżycjada". Z wykształcenia artysta grafik. Debiutowała powieścią "Małomówny i rodzina" (1975). W 1977 r. ukazała się "Szósta klepka", pierwsza część "Jeżycjady". W 2008 r. została odznaczona medalem Polskiej Sekcji IBBY za całokształt twórczości. Jej stronę internetową znajdziecie tu .




Źródło zdjęcia


Autor: Małgorzata Musierowicz
Wydawnictwo: Akapit Press
Seria: Jeżycjada
Rok wydania: 2012
Liczba stron: 296

4 komentarze:

  1. Pięknie piszesz o tej książce. Sama z rozrzewnieniem wspominam moje ekstazy nastoletnie związane z Jeżycjadą i polowanie w bibliotece na kolejne tomy... Pożegnałam się z bohaterami już dawno temu, a kiedy całkiem niedawno z bijącym sercem razem ze Smokiem czytałam Pulpecję (lektura szkolna), przeżyłam gorzkie rozczarowanie - nie odnalazłam niczego z dawnego klimatu. Niechże te pierwsze tomy pozostaną na piedestale, tam im dobrze i nie zamierzam ich stamtąd przeganiać:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wiedziałam, że Pulpecja jest lekturą szkolną. Ciekawe, dlaczego akurat ta część? Jeśli już miałabym obstawiać, to bardziej pasowałoby mi "Opium w rosole", które wiele mówi o sytuacji w Polsce w czasach stanu wojennego.
    Mam sentyment do tej serii, aczkolwiek te nowsze części do mnie nie trafiają, ale je czytam i czasem znajduję przebłysk tych pierwszych tomów. Ale tylko przebłysk :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki za ten wpis, pewnie dzięki niemu sięgnę po McDusię, bo i ja po przeczytaniu ostatnich odcinków Jeżycjady zastanawiałam się czy nie odpuścić sobie tego "obowiązku"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że się nie rozczarujesz :) Moim zdaniem to całkiem sympatyczna lektura, aczkolwiek nie ma porównania z tymi dawnymi.

      Usuń

Autorzy

Agopsowicz Monika Albaret Celeste Albom Mitch Alvtegen Karin Austen Jane Babina Natalka Bachmann Ingeborg Baranowska Małgorzata Becerra Angela Beekman Aimee Bek Aleksander Bellow Saul Bennett Alan Besala Jerzy Bobkowski Andrzej Bogucka Maria Bonda Katarzyna Borkowska Urszula Bowen Rhys Brabant Hyacinthe Braine John Brodski Josif Calvino Italo Castagno Dario Cegielski Tadeusz Cejrowski Wojciech Cherezińska Elżbieta Cleeves Ann Courtemanche Gil Covey Sean Crummey Michael Cusk Rachel Czapska Maria Czarnecka Renata Czarnyszewicz Florian Czwojdrak Bożena Dallas Sandra de Blasi Marlena Didion Joan Dmochowska Emma Doctorow E.L. Domagalski Dariusz Domańska-Kubiak Irena Dostojewska Anna Drewniak Wojciech Drinkwater Carol Drucka Nadzieja Druckerman Pamela Dunlop Fuchsia Dyer Wayne Edwardson Ake Evans Richard Fabiani Bożena Fadiman Anne Faulkner William Fiedler Arkady Filipowicz Wika Fletcher Susan Fogelström Per Anders Fønhus Mikkjel Fowler Karen Joy Frankl Viktor Franzen Jonathan Frayn Michael Fredro Aleksander Fryczkowska Anna Gaskell Elizabeth Genow Magdalena Gilmour David Giordano Paolo Goetel Ferdynand Goethe Johann Wolfgang Gołowkina Irina Grabowska-Grzyb Ałbena Grabski Maciej Green Penelope Grimes Martha Grimwood Ken Gunnarsson Gunnar Gustafsson Lars Gutowska-Adamczyk Małgorzata Guzowska Marta Hagen Wiktor Hamsun Knut Hejke Krzysztof Helsztyński Stanisław Hen Józef Herbert Zbigniew Hill Napoleon Hill Susan Hoffmanowa Klementyna Holt Anne Hovsgaard Jens Hulova Petra Ishiguro Kazuo Iwaszkiewicz Jarosław Iwaszkiewiczowa Anna Jaffrey Madhur Jahren Hope Jakowienko Mira Jamski Piotr Jaruzelska Monika Jastrzębska Magdalena Jersild Per Christian Jörgensdotter Anna Jurgała-Jureczka Joanna Kaczyńska Marta Kallentoft Mons Kanger Thomas Kanowicz Grigorij Karlsson Elise Karon Jan Karpiński Wojciech Kaschnitz Marie Luise Kolbuszewski Jacek Komuda Jacek Kościński Piotr Kowecka Elżbieta Kraszewski Józef Ignacy Kręt Helena Kroh Antoni Kruusval Catarina Krzysztoń Jerzy Kuncewiczowa Maria Kutyłowska Helena Lackberg Camilla Lanckorońska Karolina Lander Leena Larsson Asa Laurain Antoine Lehtonen Joel Loreau Dominique cytaty Lupton Rosamund Lurie Alison Ładyński Antonin Łapicka Zuzanna Łopieńska Barbara Łozińska Maja Łoziński Mikołaj Maciejewska Beata Maciorowski Mirosław Mackiewicz Józef Magris Claudio Malczewski Rafał Maloney Alison Małecki Jan Manguel Alberto Mankell Henning Mann Wojciech Mansfield Katherine Marai Sandor Marias Javier Marinina Aleksandra Marklund Liza Marquez Gabriel Masłoń Krzysztof Mazzucco Melania McKeown Greg Meder Basia Meller Marcin Meredith George Michniewicz Tomasz Miłoszewski Zygmunt Mitchell David Mizielińscy Mjaset Christer Mrożek Sławomir Mukka Timo Murakami Haruki Musierowicz Małgorzata Musso Guillaume Myśliwski Wiesław Nair Preethi Naszkowski Zbigniew Nesbø Jo Nesser Hakan Nicieja Stanisław Nothomb Amelie Nowakowski Marek Nowik Mirosław Obertyńska Beata Oksanen Sofi Orlińska Zuzanna Ossendowski Antoni Ferdynand Pająk-Puda Dorota Paukszta Eugeniusz Pawełczyńska Anna Pawlikowski Michał Pezzelli Peter Pilch Krzysztof Platerowa Katarzyna Plebanek Grażyna Płatowa Wiktoria Proust Marcel Pruszkowska Maria Pruszyńska Anna Przedpełska-Trzeciakowska Anna Puchalska Joanna Puzyńska Katarzyna Quinn Spencer Rabska Zuzanna Rankin Ian Rejmer Małgorzata Reszka Paweł Rutkowski Krzysztof Rylski Eustachy Sadler Michael Safak Elif Schirmer Marcin Seghers Jan Sobański Antoni Sobolewska Justyna Staalesen Gunnar Stanowski Krzysztor Stasiuk Andrzej Stec Ewa Stenka Danuta Stockett Kathryn Stulgińska Zofia Susso Eva Sypuła-Gliwa Joanna Szabo Magda Szalay David Szarota Piotr Szczygieł Mariusz Szejnert Małgorzata Szumska Małgorzata Terzani Tiziano Theorin Johan Thompson Ruth Todd Jackie Tomkowski Jan Tristante Jeronimo Tullet Herve Velthuijs Max Venclova Tomas Venezia Mariolina Vesaas Tarjei Wachowicz-Makowska Jolanta Waltari Mika Wałkuski Marek Wańkowicz Melchior Warmbrunn Erika Wassmo Herbjørg Wasylewski Stanisław Weissensteiner Friedrich White Patrick Wiechert Ernst Wieslander Jujja Włodek Ludwika Zevin Gabrielle Zyskowska-Ignaciak Katarzyna Żylińska Jadwiga
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...