czwartek, 4 kwietnia 2013

David Gilmour, Klub filmowy






Każdy z nas był nastolatkiem. Wiadomo więc, że ten okres życia człowieka nie jest najłatwiejszy i dla nastolatka, i dla jego rodziców, którzy muszą odnaleźć się w nowej sytuacji, gdy z małego dziecka wyrasta młody człowiek z własnymi poglądami na życie, często odmiennymi od przekonań rodziców. 

David Gilmour, kanadyjski dziennikarz, opisuje w „Klubie filmowym” własne doświadczenia z prawie trzyletniego okresu życia pod jednym dachem z nastoletnim synem, który w wieku 16 lat zaczął mieć poważne problemy z przystosowaniem się do szkolnych wymogów. Matka Jessee’ego, rozwiedziona, lecz pozostająca w przyjaźni z Davidem, uznała, że w tak newralgicznym momencie, syn powinien mieszkać z ojcem. I tak się zaczyna ta historia, gdy ojciec początkowo próbuje zachęcić syna do pracy nad sobą i osiągania lepszych wyników w nauce. W pewnym momencie jednak zauważa, że racjonalne argumenty na rzecz nauki i troski o przyszłość, zupełnie nie mają wpływu na zachowanie syna i grozi to wybuchem, może nawet zerwaniem więzi między nimi. Dlatego ucieka się do niecodziennej propozycji. 

Pozwala Jesse’emu na niechodzenie do szkoły pod kilkoma warunkami, z których najważniejszy jest ten, że trzy razy w tygodniu będą oglądać razem filmy, które wybierze ojciec. Jessee zgadza się na tę propozycję, a czytelnik rozpoczyna niezwykłą podróż po klasykach filmowych, znanych i nieznanych, po filmach awangardowych, hitach, kitach, po filmach starszych i nowszych. Każdy z nich opowiada inną historię, operuje innymi środkami wyrazu. Wyboru dokonuje ojciec, który z jednej strony prezentuje swój pogląd na dany film, zwraca uwagę na jego cechy szczególne bądź niezwykłe, z drugiej zaś zachęca syna do wyrażania własnej opinii, niejednokrotnie odmiennej od zdania ojca i zaskakującej dla tego ostatniego. Wybór filmów jest bardzo eklektyczny. Niektóre z nich chętnie bym obejrzała niemal natychmiast, podczas gdy innym nie poświęciłabym chwili uwagi. :) 

Seanse filmowe, które zresztą są potraktowane dość skrótowo, są jednak tylko elementem tego – jak już wspomniałam – prawie trzyletniego okresu. David bowiem przeżywa trudne chwile w swoim życiu zawodowym, kiedy kolejne projekty zawodowe nie „wypalają”, co grozi bezrobociem, które może zniszczyć poczucie bezpieczeństwa materialnego jego i jego rodziny. Jesse również uczy się życia, a obejrzane filmy są okazją do szczerych dyskusji z ojcem o kobietach, miłości, wyborach, dojrzałości… Nastolatek szuka własnej drogi w życiu, ewidentnie czuje się zagubiony. Posunięcie ojca, choć niezmiernie ryzykowne, ostatecznie doprowadza do podjęcia przez syna w wieku 19 lat samodzielnej decyzji o swojej przyszłości. 

Muszę przyznać, że w miarę czytania tej książki miałam coraz większe wątpliwości, co do sposobu postępowania zaproponowanego przez autora książki. Początkowo lektura naprawdę mnie wciągnęła i była dla mnie na swój sposób odkrywcza, chociaż od początku zdawałam sobie sprawę z ryzykanctwa Davida. W pewnym jednak momencie cała ta historia przestała mi się podobać i myślę, że nie polecałabym podobnego rozwiązania żadnemu z rodziców, również sobie. Głównym powodem mojego rozczarowania był fakt, iż Jessee od początku umowy z ojcem nie dotrzymywał jednego z kluczowych warunków, co okazuje się poniewczasie. Mimo odkrycia przez ojca tego złamania przez syna swoistej umowy między nimi, nie spotykają go żadne konsekwencje, choćby symboliczne i to jest moim zdaniem nie w porządku; ten właśnie fakt wpłynął na mój pesymizm, co do pozytywnych efektów takiego wprowadzania nastolatka w dorosłe życie. 

Nie zdradzę tajemnicy jeśli powiem, że opisany w książce eksperyment zakończył się pozytywnie, ale moim zdaniem postępowanie ojca zaprezentowane przez autora jest obarczone zbyt dużym ryzykiem, aby go polecać innym rodzicom. Niemniej jednak warto tę książkę przeczytać nie tylko z uwagi na historię niezwykłego układu ojca z synem, lecz również z uwagi na listę filmów, o których jest mowa w książce, a które mogą stanowić inspirację do ich odkrycia (jeśli ich nie znamy) lub ponownego obejrzenia (jeśli dany tytuł oglądaliśmy zbyt dawno temu). Tytuły wszystkich filmów oglądanych przez obu panów zostały umieszczone na końcu książki i jest to bardzo dobry pomysł autora i wydawcy*. 


David Gilmour (ur. 1949) - kanadyjski pisarz i dziennikarz telewizyjny. W 1997 r. odszedł z telewizji i skupił się na pisaniu. W 2005 r. zdobył Governor General's Awards. "Klub filmowy" został przetłumaczony na 25 języków. 

Źródło zdjęcia




Autor: David Gilmour
Tytuł oryginalny: The film club
Wydawnictwo: Dobra Literatura
Seria: Bliżej siebie
Tłumacz: Emilia Skowrońska
Rok wydania: 2011
Liczba stron: 232



*Lista filmów

Aguirre, gniew boży
Amerykańskie graffiti
Annie Hall
Bez przebaczenia
Beztroskie lata w Ridgemont High
Blue Velvet
Brudny Harry
Bullitt
Butch Cassidy I Sundance Kid
Casablanca 
Chinatown 
Chungking Express 
Co z oczu, to z serca 
Czas Apokalipsy 
Człowiek z blizną 
Czterysta batów 
Deszczowa piosenka 
Doktor No 

Dorwać małego
Dreszcze (Shivers)
Dziecko Rosemary
Egzorcysta
Francuski łącznik
Full Metal Jacket
Glengarry Glen Ross
Glina (Un flic)
Hannah I jej siostry
Hombre
Inna kobieta (Another woman)
Ishtar
Jackie Brown
Jungle Fever
Klute
Kobieta-diabeł (Onibaba)
Kradzież na South Street
Kto się boi Virginii Woolf?
Leon zawodowiec
Liberator
Lolita
Lśnienie
Manhattan 
Mieć i nie mieć 
Mr. Majestyk 
Na nabrzeżach 
Nagi instynkt 
Nikita 
Noc iguany 
Noc myśliwego 
Noc po ciężkim dniu 
Obcy – ósmy pasażer Nostromo 
Obfitość (Plenty) 
Obywatel Kane 
Ojciec chrzestny 
Ojciec chrzestny II 
Ojczym 
Olbrzym 
Osławiona 
Ostatnie tango w Paryżu 
Ostatnie zadanie (The Last Detail) 
Ostra rozrywka (52 Pick-up) 
Plan dziewięć z kosmosu 
Pojedynek na szosie 
Policjanci z Miami 
Poszukiwacze 
Pół żartem, pół serio 
Północ – północny zachód 
Prawdziwy romans 
Pretty Woman 
Przyjaciele Eddiego 
Psychoza 
Ptaki 
Pulp Fiction 
Quiz Show 
Ran 
RoBoCop 
Rocky III 
Rzymskie wakacje 
Sexy Beast 
Showgirls 
Siła magnum 
Skanerzy 
Słodkie życie 
Sok z żuka 
Sprawy wewnętrzne 
Stick 
Strefa śmierci 
Szczęki 
Szmery w sercu 
Śniadanie u Tiffany’ego 
Teksańska masakra piłą mechaniczną 
The Late Show 
To wspaniałe życie 
Tootsie 
Tramwaj zwany pożądaniem 
Trzeci człowiek 
Ukochana mamusia 
Ulice nędzy 
Volcano: An inquiry into the Life and Death of Malcolm Lowry 
W 80 dni dookoła świata 
W mroku nocy 
W samo południe 
Waltonowie 
Wania na 42 ulicy 
Wielki sen 
Wspomnienia z gwiezdnego pyłu 
Wściekłe psy 
Za garść dolarów 
Zbrodnie i wykroczenia 
Złodziej 
Złodzieje rowerów 
Życie Carlita


6 komentarzy:

  1. Ciekawa pozycja, chętnie przeczytam, ale podobnie jak Ty nie podzielam zdania, co do metody wychowawczej Davida. Pomysł z filmami był bardzo oryginalny. A, co do filmów to większość widziałam, niezła lista filmów:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wybór filmów jest bardzo zróżnicowany. Część z nich widziałam, wielu nie. Niektóre miło wspominam i chętnie do nich wracam:) Listę przepisałam tutaj, bo warto sobie przypomniec niektóre tytuły:)

      Usuń
  2. Dziękuję, że mi przypomniałaś :) Wstyd się przyznać, książkę mam już od roku i wciąż cierpliwie czeka przekładana w kolejce co jakiś czas. Fajnie, że wypisałaś omawiane w niej filmy, wiele z nich to moje ulubione lub takie, które widziałem wiele razy. W młodości mieliśmy z kolegami taki zwyczaj chodzenia po kilka razy na jakiś film, inna rzecz, że filmy były przeciętnie trochę chyba ambitniejsze. W ogóle lubię stare filmy, muszą mieć przynajmniej kilka lat, podobnie z książkami, rzadko sięgam po nowości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój stosunek do nowości jest zbliżony do Twojego. Mimo że mam na półkach parę nowych nabytków, to nabierają one "mocy urzędowej" i ustepują pola książkom, które mają juz dobrych parę lat :) A książkę Gilmoura można przeczytać.
      Można się z nim zgadzać lub nie w kwestiach wychowawczych, ale jest to dobra okazja do przypomnienia sobie filmów często z okresu naszej młodości lub klasyków, które się oglądało wieki temu :)

      Usuń
  3. Nie jestem przekonana, czy wszystkie z tych filmów powinien 16-latek oglądać/choćby "Ostatnie tango w Paryżu", po którym sama aktorka miała ze sobą problemy/ stąd nie jestem nawet z tego powodu nie przekonana do tej metody wychowawczej, a na książkę nie wiem czy się natknę.)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama mam wątpliwości co do wyboru filmów i samej metody na radzenie sobie z problemami wychowawczymi nastolatka, ale nie żałuję, że przeczytałam tę książkę. Chyba dość trudno spotkać ją w bibliotece. Kupiłam ją podczas którejś z wyprzedaży na przełomie roku. :)

      Usuń

Autorzy

Agopsowicz Monika Albaret Celeste Albom Mitch Alvtegen Karin Austen Jane Babina Natalka Bachmann Ingeborg Baranowska Małgorzata Becerra Angela Beekman Aimee Bek Aleksander Bellow Saul Bennett Alan Besala Jerzy Bobkowski Andrzej Bogucka Maria Bonda Katarzyna Borkowska Urszula Bowen Rhys Brabant Hyacinthe Braine John Brodski Josif Calvino Italo Castagno Dario Cegielski Tadeusz Cejrowski Wojciech Cherezińska Elżbieta Cleeves Ann Courtemanche Gil Covey Sean Crummey Michael Cusk Rachel Czapska Maria Czarnecka Renata Czarnyszewicz Florian Czwojdrak Bożena Dallas Sandra de Blasi Marlena Didion Joan Dmochowska Emma Doctorow E.L. Domagalski Dariusz Domańska-Kubiak Irena Dostojewska Anna Drewniak Wojciech Drinkwater Carol Drucka Nadzieja Druckerman Pamela Dunlop Fuchsia Dyer Wayne Edwardson Ake Evans Richard Fabiani Bożena Fadiman Anne Faulkner William Fiedler Arkady Filipowicz Wika Fletcher Susan Fogelström Per Anders Fønhus Mikkjel Fowler Karen Joy Frankl Viktor Franzen Jonathan Frayn Michael Fredro Aleksander Fryczkowska Anna Gaskell Elizabeth Genow Magdalena Gilmour David Giordano Paolo Goetel Ferdynand Goethe Johann Wolfgang Gołowkina Irina Grabowska-Grzyb Ałbena Grabski Maciej Green Penelope Grimes Martha Grimwood Ken Gunnarsson Gunnar Gustafsson Lars Gutowska-Adamczyk Małgorzata Guzowska Marta Hagen Wiktor Hamsun Knut Hejke Krzysztof Helsztyński Stanisław Hen Józef Herbert Zbigniew Hill Napoleon Hill Susan Hoffmanowa Klementyna Holt Anne Hovsgaard Jens Hulova Petra Ishiguro Kazuo Iwaszkiewicz Jarosław Iwaszkiewiczowa Anna Jaffrey Madhur Jahren Hope Jakowienko Mira Jamski Piotr Jaruzelska Monika Jastrzębska Magdalena Jersild Per Christian Jörgensdotter Anna Jurgała-Jureczka Joanna Kaczyńska Marta Kallentoft Mons Kanger Thomas Kanowicz Grigorij Karlsson Elise Karon Jan Karpiński Wojciech Kaschnitz Marie Luise Kolbuszewski Jacek Komuda Jacek Kościński Piotr Kowecka Elżbieta Kraszewski Józef Ignacy Kręt Helena Kroh Antoni Kruusval Catarina Krzysztoń Jerzy Kuncewiczowa Maria Kutyłowska Helena Lackberg Camilla Lanckorońska Karolina Lander Leena Larsson Asa Laurain Antoine Lehtonen Joel Loreau Dominique cytaty Lupton Rosamund Lurie Alison Ładyński Antonin Łapicka Zuzanna Łopieńska Barbara Łozińska Maja Łoziński Mikołaj Maciejewska Beata Maciorowski Mirosław Mackiewicz Józef Magris Claudio Malczewski Rafał Maloney Alison Małecki Jan Manguel Alberto Mankell Henning Mann Wojciech Mansfield Katherine Marai Sandor Marias Javier Marinina Aleksandra Marklund Liza Marquez Gabriel Masłoń Krzysztof Mazzucco Melania McKeown Greg Meder Basia Meller Marcin Meredith George Michniewicz Tomasz Miłoszewski Zygmunt Mitchell David Mizielińscy Mjaset Christer Mrożek Sławomir Mukka Timo Murakami Haruki Musierowicz Małgorzata Musso Guillaume Myśliwski Wiesław Nair Preethi Naszkowski Zbigniew Nesbø Jo Nesser Hakan Nicieja Stanisław Nothomb Amelie Nowakowski Marek Nowik Mirosław Obertyńska Beata Oksanen Sofi Orlińska Zuzanna Ossendowski Antoni Ferdynand Pająk-Puda Dorota Paukszta Eugeniusz Pawełczyńska Anna Pawlikowski Michał Pezzelli Peter Pilch Krzysztof Platerowa Katarzyna Plebanek Grażyna Płatowa Wiktoria Proust Marcel Pruszkowska Maria Pruszyńska Anna Przedpełska-Trzeciakowska Anna Puchalska Joanna Puzyńska Katarzyna Quinn Spencer Rabska Zuzanna Rankin Ian Rejmer Małgorzata Reszka Paweł Rutkowski Krzysztof Rylski Eustachy Sadler Michael Safak Elif Schirmer Marcin Seghers Jan Sobański Antoni Sobolewska Justyna Staalesen Gunnar Stanowski Krzysztor Stasiuk Andrzej Stec Ewa Stenka Danuta Stockett Kathryn Stulgińska Zofia Susso Eva Sypuła-Gliwa Joanna Szabo Magda Szalay David Szarota Piotr Szczygieł Mariusz Szejnert Małgorzata Szumska Małgorzata Terzani Tiziano Theorin Johan Thompson Ruth Todd Jackie Tomkowski Jan Tristante Jeronimo Tullet Herve Velthuijs Max Venclova Tomas Venezia Mariolina Vesaas Tarjei Wachowicz-Makowska Jolanta Waltari Mika Wałkuski Marek Wańkowicz Melchior Warmbrunn Erika Wassmo Herbjørg Wasylewski Stanisław Weissensteiner Friedrich White Patrick Wiechert Ernst Wieslander Jujja Włodek Ludwika Zevin Gabrielle Zyskowska-Ignaciak Katarzyna Żylińska Jadwiga
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...