czwartek, 14 listopada 2013

Rosamund Lupton, Siostra




Powieść Rosamund Lupton rozpoczyna się w momencie, gdy robiąca karierę w amerykańskiej korporacji Beatrice po powrocie z romantycznego wyjazdu z narzeczonym dowiaduje się, że Tess, jej młodsza siostra, zaginęła. Bez wahania wsiada w najbliższy samolot i udaje się do Londynu, gdyż tam właśnie mieszka zaginiona, aby wspomóc policję w poszukiwaniach. Niestety, już wkrótce okazuje się, że Tess nie żyje, a policja przyjmuje samobójstwo jako najbardziej prawdopodobną wersję wydarzeń. Beatrice nie chce i nie może w to uwierzyć. Podejmuje więc śledztwo na własną rękę, które ma doprowadzić do wyjaśnienia tej śmierci.

Książka jest napisana w formie listu do Tess, czy też raczej pewnej spowiedzi, w której Beatrice krok po kroku opisuje swoje działania na rzecz wyjaśnienia, co się przydarzyło jej ukochanej młodszej siostrze. Beatrice, zwana przez Tess Bee, to ta „rozważna” z sióstr. Robi karierę w korporacji za oceanem, jest niezależna finansowo, ma rozsądnego i akuratnego narzeczonego, z którym pozostaje w uładzonym i bezpiecznym związku. Tess z kolei to roztrzepana i impulsywna studentka akademii sztuk pięknych, borykająca się z problemami finansowymi, ulegająca porywom uczucia, które nie powinno się zdarzyć.

Największą siłą tej książki jest wzruszające oddanie siły siostrzanej więzi między Tess i Beatrice. Ich uczucie, wzajemne przywiązanie nie podlega dyskusji mimo fizycznego oddalenia. Ta więź jest niezaprzeczalna i głęboko wzruszająca. Dążenie Bee do odnalezienia winnych śmierci siostry, choć początkowo dość chaotyczne, wyłania wkrótce kilka tropów, które mogą doprowadzić do wyjaśnienia tej sprawy. Ale najważniejszy w tej książce jest klimat rozpaczy, smutku i determinacji, który towarzyszy Bee po utracie Tess.

Na tle tego prawdziwego i szczerego uczucia sióstr swoją mizerią uderza jakość i głębia związku uczuciowego Bee z jej amerykańskim chłopakiem Todda. Po śmierci Tess i zaangażowaniu się Beatrice w prywatne śledztwo mające na celu odnalezienie zabójcy siostry, los związku tych dwojga wydaje się przesądzony, tym bardziej, że Todd uznaje zachowanie swojej narzeczonej i jej determinację za dziwną i nieprzystającą do sytuacji.

Struktura narracyjna tej powieści nie jest łatwa. Beatrice, która jest narratorką często dokonuje przeskoków między poszczególnymi wydarzeniami i rozmowami i trzeba bardzo uważać, żeby nie pogubić się w tych podróżach w czasie. Całość jest jednak dobrze napisana i rzeczywiście wciąga. 

Pewnym dysonansem dla mnie było to, że Tess mimo skomplikowanej sytuacji, w jakiej się znalazła (a komplikacje te były naprawdę poważnej natury i odsłaniane są czytelnikowi stopniowo) nie zwróciła się do matki, z którą pozostawała w poprawnych relacjach, z prośbą o pomoc. Kontaktowała się jedynie z siostrą, z którą dzielił ją jednak ocean… Nie jestem w stanie w to uwierzyć, ale rozumiem, że autorka potrzebowała takiej sytuacji pewnego osamotnienia sióstr, aby podkreślić ich mocną więź. Niemniej jednak nasuwa się refleksja, że coraz częściej stykamy się z sytuacjami świadczącymi o postępującym oziębieniu relacji rodzinnych, jaka panuje we współczesnym świecie. Nasze troski często dzielimy z przyjaciółmi, znajomymi, a nie z naszymi Najbliższymi. 

Jeśli już wyraziłam swój krytycyzm w powyższej kwestii, to wspomnę również o drobnym, ale również mało wiarygodnym dla mnie szczególe. Nie chce mi się bowiem wierzyć, aby ciało Tess przez kilka dni nie mogło być odnalezione, skoro znajdowało się w toalecie na terenie jednego z najczęściej odwiedzanych londyńskich parków i w okolicy zamieszkania ofiary. Ale to już naprawdę drobna uwaga.

Przymykając więc oko na te niekonsekwencje muszę przyznać, że „Siostra” jest naprawdę wzruszającą opowieścią z intrygą kryminalną w tle. Choć jednak akcja książki dotyczy tajemniczej śmierci Tess i wyjaśniania jej przyczyny wbrew oficjalnemu stanowisku policji, nie nazwałabym jej kryminałem, ani tym bardziej thrillerem. Intryga kryminalna jest tu ważna, jednak dla mnie aspekt obyczajowy przeważał. 

Sposób pokazania zagadki kryminalnej i jej rozwiązania jest dość nowatorski z uwagi na osobę prowadzącą śledztwo i formę prezentacji kolejnych ustaleń Bee. Chociaż mniej więcej od połowy książki domyślałam się, gdzie leży źródło tragicznego losu Tess, to jednak książka trzymała w napięciu do końca oferując zaskakujące rozwiązanie. 

 
Rosamund Lupton (ur. 1964) – brytyjska pisarka i autorka scenariuszy. Studiowała literaturę angielską w Cambridge. W 2010 r. zadebiutowała powieścią „Siostra”. Jest również autorką powieści „Potem” (2011). Obie książki zostały bestsellerami. Mieszka w Londynie z mężem i dwójką dzieci. Strona internetowa pisarki jest tu.

 Źródło zdjęcia




Autor: Rosamund Lupton
Tytuł oryginalny: Sister
Wydawnictwo: Świat Książki
Tłumacz: Agnieszka Wyszogrodzka-Gaik
Rok wydania: 2011
Liczba stron: 320

 


12 komentarzy:

  1. Powieść zrobiła na mnie wrażenie, grała na emocjach jak chciała.
    I fajnie, że Tobie również się spodobała, mimo drobnych zastrzeżeń. Lubię w ten sposób opowiadane historie, i może dlatego kolejną książkę pisarki "Potem", równie mocno przeżyłam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka mi się podobała. Uważam, że autorka ma duży potencjał, potrafi zaciekawić i zaintrygować czytelnika, a to już bardzo dużo :)

      Usuń
  2. Ja tam widzialam wiecej nieprawdopodobienstw i mimo, ze ksiazka mi sie ogolnie podobala, to jednak po przeczytaniu czulam, ze cos mnie w niej razi... w koncu uznalam, ze to te papierowe, szablonowe postacie (i Tess, i Bee sa jednowymiarowe do bolu) i jawne granie na emocjach czytelnika.
    W "Siostrze" bylo to jeszcze do zniesienia - ale przeczytaj sobie "Potem", tam juz Lupton jedzie po bandzie ;-))).
    (mam zreszta te dwie ksiazki opisane u siebie na blogu :-) )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Postacie sióstr z psychologicznego punktu widzenia rzeczywiście trochę mi nie pasowały. Może nawet Bee bardziej niż Tess. Ona wielokrotnie podkreśla, że jest wycofana, unika konfrontacji, ale w wieku dwudziestu paru lat zajmuje bardzo wysokie stanowisko w amerykańskiej korporacji, a tam karier takie "szare myszki" raczej nie robią. ;)
      Dzięki za wskazówkę, teraz sobie poczytam Twoje opinie. Gdy jestem na etapie pisania swojej notki staram się nie zaglądać na blogerskie recenzje, żeby się nie zasugerować, choćby podświadomie ;)

      Usuń
  3. Zapadająca w pamięć historia - "Siostra" bardzo mi się podobała. Dobrze napisana, intrygująca, pełna pytań.
    /tommyknocker/

    OdpowiedzUsuń
  4. Trudno rzeczywiście prównywać "siostrę" do kolejnej powieści autorki, tam jej coś niewyszło. Nie ten pomysł, narracja w trzeciej osobie, wszystko jeszcze bardziej sztuczne, naciągane. Kiedy czytałem "Siostrę" o9dbierałem ją emocjonalnie i nie zawracałem sobie głowy nieprawdopodobieństwem sytuacji czy też nieścisłościami. Potem rzeczywiście można się przyczepić do tego i owego szczegółu. ale dla mnie liczy się to pierwsze wrażenie, bo przecież kolejny raz, jeżeli ktoś chciałby ponownie przeczytać taką książkę, to już nie będzie to samo. Ja jednak upierałbym się, że jest to pewnego rodzaju thriller :), troszkę jak z Hichcocka. Wiemy że coś złego się stało/stanie, domyślamy się, ale i tak prawda jest straszniejsza i zaskakująca. Oczywiście bez tła społeczno-obyczajowego ksiązka i postacie byłyby jeszcze bardziej papierowe

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam za literówki.

      Usuń
    2. Rosamund Lupton jest, jak widać, wielce utalentowaną pisarką. "Siostra" poruszyła emocje tak wielu czytelników mimo pewnych mankamentów :) Mam jednak manierę spisywania swoich wrażeń po paru tygodniach od zakończenia lektury i pewne nieścisłości mi się wtedy bardziej klarują :)
      Nieważne czy to kryminał czy thriller, to naprawdę niezła literatura :)

      Usuń
    3. Zbyszku, nie przepraszaj za coś, co nie ma miejsca :)

      Usuń
  5. Od dawna poluję na obie ksiażki Lupton. Chcę je kupić, dlatego tak długo to trwa... ;) Zawsze coś innego wyszukam. Niemniej książką jestem bardzo zainteresowana, sporo dobrego czytałam o niej i wierzę głęboko, że mi się spodoba - nawet jeśli zagadka jest stosunkowo łatwa do rozgryzienia, to własnie dla tego igrania z emocjami i dla specyficznej, innowacyjnej narracji chyba warto. Zresztą, wypada po prostu pewne książki znać. Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zagadka nie jest łatwa, jest diabelnie trudna :) Moja intuicja wskazała mi tylko, który trop będzie właściwy, ale końcówka jest niesamowita i zaskoczy chyba każdego czytelnika :) Warto przeczytać tę książkę, gdyż pani Lupton wykazała się dużym talentem w konstruowaniu tej niezwykłej opowieści.

      Usuń

Ze względu na nasilony ostatnio napływ spamu, możliwość komentowania przez użytkowników anonimowych została zablokowana.
Niestety, nie zawsze jestem w stanie od razu odpowiedzieć na komentarz. Dziękuję za wyrozumiałość i komentowanie. :)

Autorzy

Agopsowicz Monika Albaret Celeste Albom Mitch Alvtegen Karin Austen Jane Babina Natalka Bachmann Ingeborg Baranowska Małgorzata Becerra Angela Beekman Aimee Bek Aleksander Bellow Saul Bennett Alan Bobkowski Andrzej Bogucka Maria Bonda Katarzyna Brabant Hyacinthe Braine John Brodski Josif Calvino Italo Castagno Dario Cegielski Tadeusz Cejrowski Wojciech Cherezińska Elżbieta Cleeves Ann Courtemanche Gil Crummey Michael Cusk Rachel Czapska Maria Czarnyszewicz Florian Dallas Sandra de Blasi Marlena Didion Joan Dmochowska Emma Doctorow E.L. Domańska-Kubiak Irena Dostojewska Anna Drinkwater Carol Druckerman Pamela Dunlop Fuchsia Edwardson Ake Evans Richard Fadiman Anne Faulkner William Fiedler Arkady Fletcher Susan Fogelström Per Anders Fønhus Mikkjel Fowler Karen Joy Franzen Jonathan Frayn Michael Fryczkowska Anna Gaskell Elizabeth Gilmour David Giordano Paolo Goetel Ferdynand Goethe Johann Wolfgang Gołowkina Irina Grabowska-Grzyb Ałbena Grabski Maciej Green Penelope Grimes Martha Grimwood Ken Gunnarsson Gunnar Gustafsson Lars Gutowska-Adamczyk Małgorzata Guzowska Marta Hagen Wiktor Hamsun Knut Hejke Krzysztof Herbert Zbigniew Hill Susan Hoffmanowa Klementyna Holt Anne Hovsgaard Jens Hulova Petra Ishiguro Kazuo Iwaszkiewicz Jarosław Iwaszkiewiczowa Anna Jaffrey Madhur Jakowienko Mira Jamski Piotr Jaruzelska Monika Jastrzębska Magdalena Jersild Per Christian Jörgensdotter Anna Jurgała-Jureczka Joanna Kaczyńska Marta Kallentoft Mons Kanger Thomas Kanowicz Grigorij Karon Jan Karpiński Wojciech Kaschnitz Marie Luise Kolbuszewski Jacek Komuda Jacek Kościński Piotr Kowecka Elżbieta Kraszewski Józef Ignacy Kroh Antoni Kruusval Catarina Krzysztoń Jerzy Kuncewiczowa Maria Kutyłowska Helena Lackberg Camilla Lanckorońska Karolina Lander Leena Larsson Asa Lehtonen Joel Lupton Rosamund Lurie Alison Ładyński Antonin Łopieńska Barbara Łozińska Maja Łoziński Mikołaj Mackiewicz Józef Magris Claudio Malczewski Rafał Maloney Alison Małecki Jan Manguel Alberto Mankell Henning Mann Wojciech Mansfield Katherine Marai Sandor Marias Javier Marinina Aleksandra Marklund Liza Marquez Gabriel Masłoń Krzysztof Mazzucco Melania Meder Basia Meller Marcin Meredith George Michniewicz Tomasz Miłoszewski Zygmunt Mitchell David Mizielińscy Mjaset Christer Mrożek Sławomir Mukka Timo Murakami Haruki Musierowicz Małgorzata Musso Guillaume Muszyńska-Hoffmannowa Hanna Nair Preethi Nesbø Jo Nicieja Stanisław Nothomb Amelie Nowakowski Marek Nowik Mirosław Obertyńska Beata Oksanen Sofi Ossendowski Antoni Ferdynand Paukszta Eugeniusz Pawełczyńska Anna Pezzelli Peter Pilch Krzysztof Platerowa Katarzyna Plebanek Grażyna Płatowa Wiktoria Proust Marcel Pruszkowska Maria Pruszyńska Anna Quinn Spencer Rabska Zuzanna Rankin Ian Rejmer Małgorzata Reszka Paweł Rutkowski Krzysztof Rylski Eustachy Sadler Michael Safak Elif Schirmer Marcin Seghers Jan Sobański Antoni Staalesen Gunnar Stanowski Krzysztor Stasiuk Andrzej Stec Ewa Stenka Danuta Stockett Kathryn Stulgińska Zofia Susso Eva Sypuła-Gliwa Joanna Szabo Magda Szarota Piotr Szczygieł Mariusz Szejnert Małgorzata Szumska Małgorzata Terzani Tiziano Theorin Johan Thompson Ruth Todd Jackie Tomkowski Jan Tristante Jeronimo Tullet Herve Velthuijs Max Venclova Tomas Venezia Mariolina Vesaas Tarjei Wachowicz-Makowska Jolanta Waltari Mika Wałkuski Marek Wańkowicz Melchior Warmbrunn Erika Wassmo Herbjørg Wasylewski Stanisław White Patrick Wiechert Ernst Wieslander Jujja Włodek Ludwika Zevin Gabrielle Zyskowska-Ignaciak Katarzyna
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...