czwartek, 15 maja 2014

Lista najtrudniejszych książek :)



 Źródło zdjęcia

Chyba wszystkie mole książkowe uwielbiają rozmaite zestawienia i listy wskazujące lektury "naj". Lubimy porównywać swoje doświadczenia czytelnicze z listami przygotowywanymi niezależnie od nas. Najsłynniejszym z takich zestawień jest chyba Lista 100 najlepszych książek BBC, dość kontrowersyjna zresztą, ale wszystkie zestawienia takie będą, czy tego chcemy, czy nie. Nie zmienia to jednak faktu, że i tak lubimy je przeglądać. :)

Ostatnio natknęłam się na listę 50 najtrudniejszych książek świata przygotowaną przez serwis Flavorwire. Spotkałam się tam z tytułami kompletnie mi nieznanymi, czasem nawet nieprzetłumaczonymi na język polski, ale było też kilka niespodzianek. Macie ochotę na poznanie listy? Przyjmuję, że tak, a więc poniżej zamieszczam wykaz książek na niej umieszczony , który na swoje potrzeby nazwałam "listą dla twardzieli". :)

1. "Nightwood", Djuna Barnes (1892-1982)

Twórczość Djuny Barnes jest w Polsce zupełnie nieznana, a była to jedna z kultowych postaci paryskiej bohemy lat 20 i 30-tych XX w. Jej powieść "Nightwood" jest dziełem modernistycznym, pojawiają się wątki homoseksualne. Jest to to powieść "z kluczem" często uznawana za jedną z najtrudniejszych w odbiorze. Wstępem książkę opatrzył T.S. Eliot, co przyczyniło się do jej popularności.


2. "Krwawy południk" (Blood Meridian), Cormac McCarthy (ur. 1933)

Ta książka McCarthy'ego została zaliczona przez The New York Times do pięciu najlepszych powieści amerykańskich ostatnich 25 lat; w innym zestawieniu 100 najlepiej wykreowanych postaci literatury pięknej od 1900 r. znalazł się antybohater książki - sędzia Holden, łowca skalpów. Jest to okrutna opowieść o czasach bezlitosnej masakry Indian. 
Dodam od siebie, że chociaż zdaję sobie sprawę z wartości literackiej twórczości McCarty'ego, to do tej pory nie sięgnęłam po jego książki. Jeśli jednak kiedyś się przełamię, to już wiem, że nie powinnam zaczynać od "Krwawego południka".



3. "Moby Dick", Herman Melville (1819-91)

Bohater powieści, Izmael, zaciąga się na wielorybniczy statek, aby dostać się pod rozkazy kapitana owładniętego żądzą zemsty na białym wielorybie, przez którego stracił nogę. Ta opowieść to również rodzaj uniwersalnej przypowieści o losie człowieka.
Wydaje mi się, że ją czytałam wieki temu, ale kompletnie nie pamiętam, czy lektura sprawiała mi trudność. Być może omijałam co nudniejsze (z mojego punktu widzenia) fragmenty.




4. "Infinite Jest", David Foster Wallace (1962-2008)


Pisarz wywodził się ze środowiska akademickiego, pisał w stylu postmodernistów. Jego cechą szczególną jest używanie mało znanych wyrazów. W powieści "Infinite Jest" (1080 stron! w wersji angielskiej) jest mnóstwo przypisów. Akcja toczy się w Bostonie i w niedalekiej przyszłości, porusza szereg problemów kultury popularnej, globalizacji, ekologii etc. Jest to sztandarowa powieść epoki clintonowskiej. Powieść nie została przetłumaczona na język polski.

5. "J R", William Gaddis (1922-98)


William Gaddis to amerykański pisarz postmodernistyczny, którego dwie powieści (w tym "J R") zdobyły National Book Award. "J R" to ponad 750 stron dialogu bez wskazania, kto rozmawia i w jaki sposób przenosimy się z miejsca na miejsce. W Polsce przetłumaczono inną jego powieść pt. "Ciesielski gotyk".



6. "Finneganów tren" ("Finnegans Wake"), James Joyce (1882-1941)

Ta książka Joyce'a, nad którą pracował piętnaście lat, uchodzi za "najbardziej tajemniczą książkę XX wieku" lub jak chcą inni za "książkę nie do przeczytania". Jedna z prób interpretacji głosi, że ksiązka ta jest podróżą w głąb ludzkiej, boskiej czy kosmicznej, pogrążonej we śnie jaźni, dla której pisarz wynalazł specjalną mowę złożoną z neologizmów i wielojęzycznych kalamburów... Wydaje mi się, że przy tym dziele "Ulisses" jest tylko dziecięcą igraszką...





7. "Wściekłość i wrzask" ("The Sound and the fury"), William Faulkner (1897-1962)

To jedno z najsłynniejszych dzieł Faulknera, ale nie najłatwiejsze. W powieści nie ma wszechobecnego i wszechwiedzącego narratora. Opowieść o upadku rodziny Compsonów podzielił między 3 osoby uczestniczące w dramacie oraz obserwatora zewnętrznego. Czytelnik musi być przygotowany do podjęcia roli śledczego, aby wyłowić prawdę z kilku zniekształconych relacji, gdzie zaciera się chronologia, a prawdę trudno odróżnić od fałszu.



8. "Bad Behavior", Mary Gaitskill (ur. 1954)

Lektura dla "twardych" kobiet: nałogi, prostytucja, sado-maso...




9. "W poszukiwaniu straconego czasu", Marcel Proust (1871-1922)

Cóż tu można dodać? Lektura trudna, ale satysfakcja z zagłębienia się w ten niezwykły świat jest spora.









10. "Klucz do alfabetu" ("Alphabetical order"), Walter Abish (ur. 1931)

To jedna z najsłynniejszych powieści Waltera Abisha opowiadająca o egzotycznych przygodach w Afryce. Jest to zabawa z literami: pierwszy rozdział składa się w całości ze słów zaczynających się na literę A, w drugim rozdziale pojawiają się też słowa na B, i tak dalej do rozdziału 26; potem odwrotnie - w rozdziale 28 znikają słowa na Z, a w 29 na Y. Ciekawa jestem polskiego tłumaczenia. :)


11. "Geek Love", Katherine Dunn (ur. 1945)

Ta książka była finalistką National Book Award w 1989 r.




12. "Nagi lunch" ("Naked Lunch"), William S. Burroughs (1914-97)

Książka składa się z przemieszanych urywków przypominających zapis snów, halucynacji, urojeń. Niektóre fragmenty są jaskrawo obsceniczne.






13. "The Faerie Queene", Edmund Spenser (1552-99)

Utwór wychwalający rządy Tudorów za pomocą alegorii.




14. "Trainspotting", Irvine Welsh (ur. 1958)

Dragi, dragi, więcej dragów...









15. "Cmętarz zwieżąt" ("Pet Sematary"), Stephen King (ur. 1947)

Przerażająca książka, po prostu.











16. "Dzieci ze schowka", Ryu Murakami (ur. 1952)

Historia przyjaźni dwóch chłopców z domu dziecka porzuconych przez matki w niemowlęctwie w dworcowym schowku. Pełna zaskakujących scen i dziwacznych postaci - mieszanka czarnego humoru, absurdu i makabreski.




17. "Battle Royale", Koushun Takami (ur. 1969)

Dokładny opis morderczego eksperymentu w totalitarnym państwie, podczas którego uczniowie jednej z klas licealnych zmuszeni są do okrutnej walki między sobą. Muszą zabić, aby przeżyć.

18. "Dom liści" ("House of Leaves"), Mark Z. Danielewski (ur. 1966)

Mark Z. Danielewski jest pisarzem amerykańskim polskiego pochodzenia (syn awangardowego reżysera Tada Danielewskiego). "Dom liści" to jego najsłynniejsza i wielokrotnie nagradzana powieść, uznawana za kultową. Forma tej książki jest niekonwencjonalna, począwszy od niezwykłego układu strony i strony wizualnej, skończywszy na licznych przypisach zawierających jedynie przypisy bądź odwołania do fikcyjnych dzieł i twórców. Niektóre strony zawierają jedynie kilka słów, zdań uszeregowanych w dziwny, odzwierciedlający wydarzenia w książce, sposób.




19. "Do latarni morskiej" ("To the Lighthouse"), Virginia Woolf (1882-1941)


To jedna z najwybitniejszych powieści Virginii Woolf, modernistyczna, wykorzystująca technikę strumienia świadomości.











20. "Malowany ptak" (The Painted Bird"), Jerzy Kosiński (1933-91)



Może nie wszyscy czytali tę książkę, ale z pewnością prawie wszyscy o niej słyszeli. Kontrowersyjna powieść ukazująca wizję świata wynaturzonego przez wojnę. W latach 80-tych Kosiński został oskarżony o plagiatorstwo, również w odniesieniu do "Malowanego ptaka".






21. "The Wittgenstein's Mistress", David Markson (1927-2010)

Powieść eksperymentalna, odrzucona przez wydawców 55 (!) razy, by po wydaniu zyskać uznanie krytyków. Ta książka to seria stwierdzeń w pierwszej osobie wypowiadanych przez kobietę, która uważa się za ostatnią ludzką istotę na świecie.

22. "Johnny got his gun", Dalton Trumbo (1905-76)

Antywojenna powieść przedstawiająca losy ciężko rannego żołnierza uwięzionego w swym ciele bez możliwości decydowania o swoim losie.

23. "Dhalgren", Samuel R. Delany (ur. 1942)

Science-fiction pełne odniesień do mitologii greckiej, rozpoczynające się tajemniczym, zaszyfrowanym fragmentem tekstu. 

24. "The Making of Americans", Gertrude Stein (1874-1946)

Powieść modernistyczna. Styl pisarski Gertrude Stein odznacza się użyciem słów bardziej dla ich skojarzeń i dźwięku, niż dla dosłownego znaczenia, skomplikowanym systemem powtórzeń i przekształceń jednego tematu wyrazowego, odejściem od klasycznego przestankowania i normalnej składni, ukazywaniem wrażeń i stanów umysłu bardziej, niż snuciem wątków... 900 stron...

25. "The Silmarillion", J.R.R. Tolkien (1892-1973)

Silmarillion" to zbiór opowieści o Dawnych Dniach, czyli o Pierwszej Erze Świata, poprzedzającej epokę, w której rozgrywa się akcja Władcy Pierścieni. Oprócz właściwej historii Silmarilów książkę wypełniają legendy o Ainurach, Valarach, upadku Numenoru i Pierścieniu Władzy. Razem składają się na niepowtarzalny obraz dziejów – od Muzyki Ainurów, z której zrodził się świat, aż do końca Trzeciej Ery, gdy powiernicy Pierścienia odpłynęli z Szarej Przystani...


26. "Jądro ciemności" ("Heart of Darkness", Joseph Conrad (1857-1924)

Bolesne i niebezpieczne arcydzieło. Trzech gentlemanów słucha opowieści żeglarza włóczęgi Charliego Marlowa o jego wyprawie do Konga będącego w końcu XIX w. kolonią belgijską. Podróż do placówki przedsiębiorstwa handlującego między innymi kością słoniową okazuje się wędrówką do tytułowego „jądra ciemności”, w otchłań własnej podświadomości i do granic zrozumienia. Wieńczące ją spotkanie z przerażającym i fascynującym Kurtzem, którego Marlow ma sprowadzić z powrotem do cywilizowanego świata, dokonuje ostatecznego przewartościowania jego myślenia. Fascynująca i aktualna geneza zła, pytania o prawo do przemocy w imię cywilizacji. Książka budzi do dziś wiele kontrowersji. 



27. "Gra w klasy", Julio Cortazar (1914-84)

To najsłynniejsza książka Cortazara: można ją czytać w nieskończoność, odkrywając coraz to inne konteksty, układając za każdym razem nowe warianty zakończenia poszczególnych wątków, zmieniając kolejność rozdziałów i stron. Ta książka przypomina zabawę w klocki, kiedy z małych sześcianów powstaje pałac albo most, możliwości są nieograniczone.





28. "Ostateczne wyjście", Natsuo Kirino (ur. 1951)

Książka to bezlitosna podróż do najciemniejszych zakątków ludzkiej duszy. To również niepokojące ostrzeżenie, że desperackie pragnienie wolności może zmusić zwykłego człowieka do dokonania rzeczy niewyobrażalnych.











29. "2666", Roberto Bolaño (1953-2003)
Książka wydana pośmiertnie. Znajdziemy tu wszystko, co najbardziej charakterystyczne dla Bolano - otwarte zakończenia, niedopowiedzenie, szkatułkowy i meandryczny sposób snucia opowieści, polifoniczną narrację wchłaniającą i mieszająca rozmaite głosy. Polski przekład liczy sobie 1008 stron.






30. "Tampa", Alissa Nutting
Jedna z najbardziej kontrowersyjnych książek w 2013 r. w USA. Jest ona opowieścią socjopatycznej nauczycielki o uwiedzeniu jej ucznia.

31. "Wojna i pokój", Lew Tołstoj (1828-1910)
I tu się zdziwiłam. Bo mimo swej kompleksowości i francuskich dialogów ciągnących się przez kilkanaście stron to jest świetna, porywająca literatura, która nie powinna być uznana za ekstremalnie trudną.



32. "Życie i myśli JW Pana Tristrama Shandy" ("The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman"), Laurence Sterne (1713-68)
Utwór składa się z 9 ksiąg i wbrew tytułowi niewiele mówi o głównym bohaterze – Tristram rodzi się dopiero w połowie obszernego dzieła. Poszczególne księgi, osnute wokół jednego wątku, wypełniają liczne dygresje, dyskusje, anegdoty i refleksje autora.

 Autor stosuje eksperymenty techniczne: nietypowe użycie kropek i myślników, wprowadzenie zdań z małej litery, urywanych wypowiedzi, jednozdaniowych rozdziałów i nie zapisanych stron. Dzieło kończy się bez jakichkolwiek konkluzji w momencie, gdy Tristram jest jeszcze dzieckiem.





 33. "Tęcza grawitacji" ("Gravity's Rainbow"), Thomas Pynchon (ur. 1937)
 Wizjonerski opis wstrząsanej ostatnimi gorączkowymi konwulsjami, odurzonej, znarkotyzowanej wojenną paranoją Europy, poprzez którą kontynuuje swą obłędną Odyseję William Slothrop, amerykański oficer, starając się w okupowanych Niemczech odnaleźć superrakietę V-2.  Komizm przeplata się podczas jego wędrówki z grozą, obscena z religijnymi uniesieniami, intryga szpiegowska z poezją. Niestandardowość formy i szeroki zakres nawiązań oraz aluzji czynią powieść niemożliwą do streszczenia. Powieść otrzymała National Book Award w 1974 r.


34. "Opowieści kanterberyjskie" ("The Canterbury Tales"), Geoffrey Chaucer (ok.1343-1400)

Literacki obraz codziennego życia w XIV w. w formie 20 opowieści 30 pielgrzymów-narratorów odbywających pielgrzymkę z Londynu do grobu św. Tomasza z Canterbury. Dla urozmaicenia drogi każdy z nich opowiada współtowarzyszom podróży 4 przypowieści.



35. "Podziemia" ("Underworld"), Don deLillo (ur. 1936)
Pisarz jest jednym z czołowych przedstawicieli amerykańskiego postmodernizmu.  "Podziemia to powieść ukazująca złożoność świata drugiej połowy XX w. Rozpoczyna się legendarnym meczem w baseballa (Giants’i kontra Dodgers’i) z 1951 roku. Na dalszych stronach autor zabiera nas w podróż po przez czas aż do lat dziewięćdziesiątych XX wieku, a osią narracji jest pamiątkowa piłka baseballowa.






36. "Almanac of the Dead", Leslie Marmon Silko (ur. 1948)
Nielinearna narracja, handel narkotykami, korupcja, powstanie Afroamerykanów.






37. "Kosmos", Witold Gombrowicz (1904-69)
Według Witolda Gombrowicza "Kosmos" był powieścią o kształtowaniu się rzeczywistości, percepcji czy też relacji zawartej miedzy świadomością a rzeczywistością.






38. "Trudny wybór" ("The Conservationist"), Nadine Gordimer (ur. 1923)

Nadine Gordimer jest laureatką literackiej Nagrody Nobla z 1991 r. W "Trudnym wyborze" (tytuł polskiego wydania z 2010 r.; książka ta została wydana w 1982 r. pod tytułem "Zachować swój świat") przedstawia obraz Czarnego Kontynentu, który skłania do refleksji na temat postawy człowieka wobec zła i trudnych wyborów moralnych. W powieści występują dwa rodzaje narracji - właściciela farmy oraz inne osoby odwiedzające farmę. Gęsta, nasycona znaczeniem i aluzjami proza Gordimer nie jest lekturą łatwą, którą można podjąć bez przygotowania. 




39. "Wybór Zofii" ("Sophie's Choice"), William Styron (1925-2006)

Najsłynniejsza i najbardziej wstrząsająca powieść Styrona. Zofia jest emigrantką z Polski, przeszła przez koszmar obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. Natan jest Żydem, intelektualistą, a zarazem schizofrenikiem i narkomanem. Obsesyjnie gromadzi dowody zbrodni na narodzie żydowskim, żyje pragnieniem odwetu. Ich sąsiad, Stingo, staje się powiernikiem Zofii, która opowiada, jak w obozie próbowała wszelkich sposobów, by uratować swoje dzieci, wreszcie zdradza, do jakiego wyboru została zmuszona. Dręczona wyrzutami sumienia nie potrafi się otrząsnąć. Stingo próbuje wyrwać kobietę spod wpływu kochanka, ale Zofia musi sama dokonać kolejnego wyboru.



40. "Clarissa, Or the history of a Young Lady", Samuel Richardson (1689-1761)

Powieść epistolarna o niedolach młodej panny uciekającej od niechcianego małżeństwa i trafiająca w ręce łajdaka Roberta Lovelace'a (od tego nazwiska wywodzi się określenie "lowelas"). Jedna z najdłuższych powieści w języku angielskim - 1534 strony...





41. "Nieszczęśni" ("The Unfortunates"), B.S. Johnson


"Nieszczęśni" to najgłośniejsza książka Johnsona, awangardowego brytyjskiego twórcy. To interaktywna powieść, złożona z luźnych, nienumerowanych arkuszy ukrytych w pudełku, otwiera przed czytelnikami tajemnice umysłu bohatera. 








42. "The Collected Stories of Lydia Davis", Lydia Davis (ur. 1947)

Lydia Davis to amerykańska pisarka znana głównie z tworzenia opowiadań. W 2013 r. została laureatką Man Booker International Prize.


43. "The Tunnel", William Gass (ur. 1924)

Główny bohater książki próbuje napisać wstęp do swojego dzieła, ale zamiast tego zaczyna pisać głęboko osobistą książkę, w której ujawnia kłamstwa, półprawdy i emocjonalny chaos, który mu towarzyszy przez całe życie. Książka została uhonorowana American Book Award w 1996 r.



44. "Rok magicznego myślenia" ("The Year of Magical Thinking"), Joan Didion (ur. 1934)

Książka jest zapisem myśli i działań autorki w okresie, który nastąpił po śmierci męża i w trakcie ciężkiej choroby córki. Zaskoczona własnym zachowaniem, aberracjami w funkcjonowaniu umysłu pogrążonego w cierpieniu, zaczyna prowadzić samoobserwację - chłodną, precyzyjną, niekiedy bezlitosną, częściej podszytą autoironią. Nazywa to próbą zrozumienia, nadania sensu temu, co się stało. Próbą niezakończoną sukcesem, lecz jedynie konstatacją, że istnieją wydarzenia, wobec których tego rodzaju wysiłki nie mają sensu. Książka została nagrodzona National Book Award w 2005 r.


45. "The Demon", Hubert Selby Jr (1928-2004)

Historia mężczyzny ściganego przez pożądanie i chorobliwą żądzę zemsty.

46. "The Royal Family", William T. Vollmann

Trzecia część "Prostitution trilogy". 780 stron.

47. "Boska Komedia", Dante Alighieri

"Boska Komedia" jest alegoryczną opowieścią o wędrówce Dantego-pielgrzyma przez Piekło, Czyściec i Raj. W porównaniu z innymi pozycjami na liście to epickie dzieło Dantego chyba nie jest aż tak trudne w odbiorze. 



48. "A Tale of a Tub", Jonathan Swift (1667-1745)

Jedna z najbardziej znanych i natrudniejszych satyr autorstwa Swifta.





49. "Zamek", Franz Kafka

Zamek to jedna z jego najbardziej znanych powieści wybitnego austriackiego pisarza. Zmagania głównego bohatera, K., z wszechmocnym i jednocześnie niedostępnym Zamkiem są odczytywane jako obraz egzystencji ludzkiej świadomości, zagubionej w nieprzychylnym i obcym jej świecie, ale też jako swego rodzaju traktat teologiczny.









50. "Archipelag Gułag", Aleksander Sołżenicyn 

Dzięki tej książce, opublikowanej w Paryżu w latach 1973-1975, świat poznał prawdę o łagrach i skrywanej przed opinią publiczną części historii ZSRR.






Wydaje się, że twórcy powyższej listy potraktowali "trudność książki" dość szeroko. Wiele lektur na liście jest trudnych od strony formalnej: hermetyczny styl, oryginalna struktura, nietypowa narracja; inne z kolei to lektury trudne pod względem emocjonalnym. Lista, jak lista, ale poczytać można, chociaż sporo na niej pozycji nieprzetłumaczonych na język polski. Przyznać jednak muszę, że niektóre z tych, które zostały przetłumaczone na polski, były mi kompletnie nieznane.


Opisując powyższe książki korzystałam głównie z zasobów Wikipedia oraz portalu Lubimy Czytać.


38 komentarzy:

  1. Istotnie - lista dla twardzieli :) dodałabym jeszcze do tego "Czarodziejską górę" T. Manna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na "Czarodziejskiej górze" poległam parę lat temu, więc mogę się z Tobą zgodzić, aczkolwiek wiele innych osób pewnie nie zaliczyłoby tej książki do "trudnych". ;)

      Usuń
  2. Interesujaca lista. Kilka ksiazek czytalam, kilka jest jeszcze na mojej liscie, ale najtrudniejsza dla mnie byl "Moby Dick" przeczytany tylko dlatego, ze bylam chora nastolatka uwieziona w lozku na kilka dni i nie mialam nic innego do czytania. Na pewo nie powroce do tej lektury;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Większość tych książek jest mi nieznana i taka pozostanie, bo nie lubię się zbyt męczyć przy czytaniu, zwłaszcza, gdy nie mogę się zorientować, co autor ma na myśli ;) Nie mogę sobie przypomnieć, czy czytałam tego "Moby Dicka", ale pewnie nie, bo chyba pozostawiłby po sobie mocniejsze wrażenie. :)

      Usuń
  3. Ta lista uświadomiła mi ile jeszcze intrygujących lektur przede mną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie należy jej traktować zbyt poważnie. :) Wiele z tych książek ma tak dziwną formę, że lektura musi być dość męcząca. :)

      Usuń
  4. Zdarzyło mi się sięgnąć po parę tytułów z tej listy. Kilku nawet nie dokończyłam, po co się katować?
    "Wojna i pokój" to - dla mnie - jedna z najpiękniejszych, a nie najtrudniejszych książek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Wojna i pokój" nie stanowiła dla mnie większej trudności: zero eksperymentów narracyjnych, klasyczna wielotomowa powieść. Trudność może polegać chyba tylko na objętości książki.:)

      Usuń
  5. Autorzy tej listy powinni jednak zdecydować się co do zasad na jakich dokonali wyboru. Trudna książka to dla mnie osobiście ten pierwszy wymieniony przez ciebie typ, książka trudna od strony formalnej lub mętnie napisana, niezrozumiała (nie wiadomo co autor miał na myśli). Jest kilka książek na tej liście trudnych ze względów emocjonalnych, poruszających kontrowersyjne sprawy, opisujących brzydotę świata lub inne ohydztwa :) Osobiście mam problem raczej z tę drugą grupą. nie potrafię czytać i zachwycać się czymś co mnie odpycha, powoduje ból głowy, jest okropne. Jeżeli użycie takich środków jest artystycznie uzasadnione, to wszystko OK. Młodzi polscy autorzy zapominają jednak często o tym, epatując okrucieństwem etc.

    Dorzuciłbym do tej listy jeszcze jedną książkę Joyce'a, "Ulissesa", bo chyba go nie zauważyłem. Inne książki Franza Kafki, Gertrudy Stein, Thomasa Pynchona też do łatwych nie należą. A "Wojna i pokój" jest moim zdaniem tylko długa i nudna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również sądzę, że wielu książek nie powinno na takiej liście być, bo to, że budzi skrajne emocje nie uprawnia do potraktowania książki jako "trudnej". Właściwsze byłoby umieszczenie tutaj głównie książek eksperymentujących z formą. Parę takich jest, ale zestawianie ich z "Malowanym ptakiem", "Wojną i pokojem" czy książką Kinga wygląda dość dziwacznie.

      Gdy poczytałam sobie trochę o "Trenie Finneganów" stwierdziłam, że "Ulisses" to "kaszka z mlekiem" w porównaniu z tym. I chyba dlatego "Ulisses" nie znalazł się na tej liście. :)

      Usuń
  6. Na początku odrobinka sarkazmu: "jak ja lubię listy!" - koniec sarkazmu ;)
    Pojęcie "trudna książka" może być naprawdę różnie interpretowana i wydaje mi się, że to bardzo subiektywna ocena - dla mnie trudną będzie każda książka, której nie mam ochoty czytać (bo temat mnie nie ciekawi itp.), a do której czytania bym się zmuszała. Książki na tej liście to dla mnie w większości pozycje, do których raczej nigdy nie sięgnę - nie cierpię strumieni świadomości i innych wymysłów, które kojarzą mi się z przerostem formy nad treścią; nie lubię epatowania brutalnością, szukania szokujących rozwiązaniach, pogoni za skandalami, emocjonalnego szantażowania czytelnika niełatwymi tematami - jakoś nie to jest dla mnie wyznacznikiem dobrej książki. Poza tym, mam wrażenie, że ta lista trochę uderza w takie snobowanie: przeczytasz TE trudne książki, to znasz się na literaturze, to jesteś lepszy od tych, którzy nie są takimi twardzielami ;) No właśnie, czy przeczytanie tych książek coś człowiekowi da (czy jest to zagwarantowane?), poza stwierdzeniem "przebrnąłem"?
    PS Z listy kojarzę tylko: "Moby Dicka" - czytałam dawno, ale bardzo mi się podobał!; "Wojnę i pokój" - jedno z moich największych literackich rozczarowań, po przeczytaniu miałam minę typu "o co tyle hałasu?" ;) I jeszcze "Boską Komedię" - to jeszcze ze szkoły, podobała mi się, ale chyba nie czytałam całości (nie pamiętam) i nie umiem tej książki postrzegać inaczej, jak w parze z "Nie-Boską Komedią" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeglądam trochę blogów książkowych i mam wrażenie, że naprawdę wielu blogerów od czasu do czasu odnosi się do różnych list lektur porównując je ze swoim czytelnictwem. :)

      Powyższa lista była dla mnie dość interesująca, gdyż pokazuje wiele książek w Polsce nieznanych lub znanych w bardzo niewielkim stopniu. W niektórych przypadkach sam opis mi wystarczy, żeby być pewną, że po nią na pewno nie sięgnę. Niespecjalnie lubię eksperymenty formalne, ale warto wiedzieć, czym się ludzie ekscytują, no i postmodernizm ma swoje prawa. ;) Nie sądzę, aby ktokolwiek układał swoje lektury pod kątem list lektur. One są szalenie subiektywne, nawet ta najsłynniejsza lista BBC.

      Kilka książek z listy również kojarzę i np. "Opowieści kanterberyjskie" czytało mi się całkiem nieźle, choć była to forma skrócona.

      Usuń
    2. Faktycznie różne listy się pojawiają na blogach, sama nawet zastanawiałam się nad tym, czy jakaś z tych list to nie jest dobry pomysł na planowanie lektur, ale jak dla mnie takie zestawienia są zbyt subiektywne i do żadnej cudzej listy nie zapałałam entuzjazmem. Lista BBC wydaje mi się zbyt "brytyjska", ustawiona z punktu widzenia, który moim nie jest.
      Powyższa lista jest interesująca właśnie przez te nieznane książki - trochę się zastanawiam, czy nie jest to kwestia tego, że trudno je przetłumaczyć bo mają właśnie udziwnioną formę? Nadal nie wiem, jak komuś udało się przetłumaczyć taki "Finneganów tren" - książkę znam z opisów, ale przecież to obłęd :) W sumie to zaciekawił mnie ten "Klucz do alfabetu", bo tego chyba nie dało się przetłumaczyć z zachowaniem zasady, że słowa zaczynają się od jednej litery...

      Usuń
    3. Tak, "Finneganów tren" to szaleństwo. Sam proces tłumaczenia na polski ma swoją historię, a udało się to całkiem niedawno. Chapeau bas dla tłumacza, pana Krzysztofa Bartnickiego. A książki Abisha poszukam, ale też wydaje mi się niemożliwe utrzymanie zasad tej gry słowami z wersji oryginalnej. :)

      Usuń
  7. "Cmętarz zwieżąt" jedną z najtrudniejszych książek? Ale czemu? Jest straszna, przynajmniej dla niektórych, ale to chyba jedyna trudność - jeśli ktoś boi się horrorów.
    A "Wojna i pokój"? Owszem, były tam nużące (dla mnie) fragmenty, ale ogólnie lektura nie była trudna. Raczej szalenie interesująca;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Horrorów nie lubię i nie czytam, więc mogę się tylko domyślać, że książka jest naprawdę przerażająca, ale na pewno narracja nie jest skomplikowana. :) Tak jak już wyżej napisałam, sposób doboru lektur na listę "trudnych książek" był chyba dość szeroki, bez wyraźnego klucza.

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    3. Klucz do zaliczenia książki jako "trudnej" jest tu bardzo szeroki i części z tych książek nigdy bym na takiej liście nie widziała. A Stephen King należy do autorów popularnych, pisze świetnie, więc w czym trudność, chyba tylko w tematyce, bo nie wszyscy muszą lubić horrory. :)

      Usuń
    4. Co do książki Kinga - narracja jest rzeczywiście prosta, odstraszać może za to tematyka. Ale nie nazwałabym jej "trudną";) Szkoda, że autorzy listy nie dopisali krótkich uzasadnień, dlaczego akurat takie powieści znalazły się na liście;)

      Usuń
    5. Dopisali :) Przy każdej książce są nieco prześmiewcze komentarze, których już nie tłumaczyłam, ;) Link jest na początku notki.

      Usuń
  8. Ja też nie rozumiem, dlaczego na tej liście znalazł się "Cmętarz zwieżąt", czy też "Malowany ptak" albo "Wybór Zofii". Przerażająca książka jest dla mnie zupełnie czymś innym niż trudna książka. Trudna to taka, podczas czytania której gubię wątek, muszę zerkać do słownika, bo nie rozumiem znaczenia wielu słów, którą rozumie tylko czytelnik bardzo inteligentny, oczytany, nie mający problemu z wychwyceniem różnych aluzji, nawiązań, itp. Po przeczytaniu książki, którą określam jako trudną, nie umiem powiedzieć, o czym była, jej sens chwytam dopiero podczas kolejnego czytania albo w ogóle :)
    Książek takich jak "Malowany ptak" nie uważam za trudne, tylko za wyczerpujące emocjonalnie.
    I przyznaję, że przez "Nagi lunch" nie przebrnęłam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zupełnie się z Tobą zgadzam :) Często nie mam nastroju na książki, które są zbyt wyczerpujące emocjonalnie. Obecnie nic by mnie chyba nie zmusiło do sięgnięcia po ksiązką eksperymentalną, chyba, że coś by mnie szczególnie zainteresowało. Nie ukrywam, że z powyższej listy zainteresowała mnie książka W. Abisha i kto wie, może jej poszukam. :)

      Usuń
  9. Dziwi mnie w tym rankingu książka Kinga, raczej zaliczyłabym ją do rankingu najlepszej grozy. Za to Prousta będę niebawem czytać, trochę się boję tej lektury.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prousta nie można czytać w pośpiechu. Jeśli wejdziesz w rytm opowieści, to może nawet ten styl Cię uwiedzie. :) A jeśli nie, to trudno, nic na siłę. :)

      Usuń
  10. Chyba jacyś Amerykanie układali tę listę skoro jest na niej "Wojna i pokój", "Malowany ptak", "Archipelag Gułag" i "Tristram Shandy" :-) chyba, że kryterium trudności była też długość powieści, to wówczas mogliby dorzucić "Bolesława Chrobrego" Gołubiewa :-).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że Amerykanie :) Ilość stron już wpisywałam dla siebie, bo objętość niektórych z tych książek szczerze mnie zadziwiała. Ale, rzeczywiście, dzieło Gołubiewa na pewno mogłoby się kwalifikować, jeśli weźmiemy pod uwagę ilość stron. :)

      Usuń
  11. Wojna i pokój ?Też jestem zdziwiona.
    Ostateczne wyjście zaczęłam czytać, ale jakoś mi nie szło.
    Wybór Zofii znam tylko z filmu i koniecznie chcę książkę przeczytać.
    Część ich znam jedynie na razie z tytułu a większości nie znam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego, co przeczytałam to "Ostateczne wyjście" to ostra rzecz. Nie przepadam za brutalnością, więc na pewno po tę książkę nie sięgnę.
      Ja nie znam zdecydowanej większości z tych książek, zwłaszcza tych napisanych przez współczesnych pisarzy amerykańskich. Inna sprawa, że gdy czytałam ich streszczenia, to niektóre były tak "pokręcone", że darowałam sobie wchodzenie w szczegóły, a o jednej z nich celowo nic nie napisałam, bo treść wydała mi się obrzydliwa. :)

      Usuń
    2. Lepiej poruszać się w znanych obszarach.

      Usuń
    3. Nie mogę się zgodzić. :) Czasem bowiem lubię zagłębić się w nieznane poszukując nowych wrażeń. I niekiedy to jest bardzo dobra decyzja. :)

      Usuń
  12. Nie znam większości tych książek, więc trudno byłoby mi się ustosunkować do zastosowanego tu kryterium "trudności".
    "Wojna i pokój" może być rzeczywiście trudna dla amerykańskiego czytelnika, mnie raczej znudziła.
    Taki ranking najtrudniejszych książek to według mnie kolejny objaw snobizmu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co racja, to racja. Każda z takich list to przejaw mniejszego lub większego snobizmu. ;)

      Usuń
  13. Kilka książek z tej listy przeczytałam i nie wydawały mi się one trudne, co najwyżej nieco wymagające skupienia czy koncentracji, ale zostawało ono wynagrodzone, jak w przypadku Prousta, czy Conrada. pamiętam, że czytałam też Boską Komedię w latach szkolnych i nie przypominam sobie męki z tym związanej, choć na pewno nie potrafiłam właściwie odebrać tej książki. Rzeczywiście wiele jest subiektywizmu w takich listach- naj- lepszych, naj-ważniejszych, naj-trudniejszych i innych naj.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam podobne odczucia, choć nie dałam rady Conradowi. Trzy razy zaczynałam "Lorda Jima" i nie mogłam przebrnąć przez pierwsze strony. Chyba byłam zbyt młoda. Może jeszcze spróbuję, gdyż ujęła mnie analiza conradowskiego języka autorstwa Anny Iwaszkiewiczowej w "Szkicach...". A subiektywizm to nieodłączna cecha takich list. :)

      Usuń
  14. Jejku, a ja czytałam Conrada w moich licealnych latach, wręcz pochłaniałam go. Cóż ja z niego rozumiałam wówczas, pewnie bardzo niewiele. I ja powróciłabym chętnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No popatrz, a ja nie mogłam Conrada zmóc. Może od złej książki zaczynałam, ale akurat "Lorda Jima" miałam w domu. Parę razy próbowałam, ale nic a nic mi nie szło. Może teraz spróbuję się zmierzyć z jego książkami :)

      Usuń
  15. Część tych książek znam i niekoniecznie zgadzam się z tym, że są takie trudne. Wirginię Wolf lubię. Conrad jest bardzo trudny, ale i fascynujący.
    A przymierzam się do 'Mobby Dicka'. Słyszałam, że to nudna książka.
    I do 'OStatecznego wyjścia' ale mnie przeraziłyście.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie przerażaj się. :) Każda lista to wyzwanie, ale mało kto się z nimi zgadza w 100%.

      Usuń

Autorzy

Agopsowicz Monika Albaret Celeste Albom Mitch Alvtegen Karin Austen Jane Babina Natalka Bachmann Ingeborg Baranowska Małgorzata Becerra Angela Beekman Aimee Bek Aleksander Bellow Saul Bennett Alan Besala Jerzy Bobkowski Andrzej Bogucka Maria Bonda Katarzyna Borkowska Urszula Bowen Rhys Brabant Hyacinthe Braine John Brodski Josif Calvino Italo Castagno Dario Cegielski Tadeusz Cejrowski Wojciech Cherezińska Elżbieta Cleeves Ann Courtemanche Gil Covey Sean Crummey Michael Cusk Rachel Czapska Maria Czarnecka Renata Czarnyszewicz Florian Czwojdrak Bożena Dallas Sandra de Blasi Marlena Didion Joan Dmochowska Emma Doctorow E.L. Domagalski Dariusz Domańska-Kubiak Irena Dostojewska Anna Drewniak Wojciech Drinkwater Carol Drucka Nadzieja Druckerman Pamela Dunlop Fuchsia Dyer Wayne Edwardson Ake Evans Richard Fabiani Bożena Fadiman Anne Faulkner William Fiedler Arkady Filipowicz Wika Fletcher Susan Fogelström Per Anders Fønhus Mikkjel Fowler Karen Joy Frankl Viktor Franzen Jonathan Frayn Michael Fredro Aleksander Fryczkowska Anna Gaskell Elizabeth Genow Magdalena Gilmour David Giordano Paolo Goetel Ferdynand Goethe Johann Wolfgang Gołowkina Irina Grabowska-Grzyb Ałbena Grabski Maciej Green Penelope Grimes Martha Grimwood Ken Gunnarsson Gunnar Gustafsson Lars Gutowska-Adamczyk Małgorzata Guzowska Marta Hagen Wiktor Hamsun Knut Hejke Krzysztof Helsztyński Stanisław Hen Józef Herbert Zbigniew Hill Napoleon Hill Susan Hoffmanowa Klementyna Holt Anne Hovsgaard Jens Hulova Petra Ishiguro Kazuo Iwaszkiewicz Jarosław Iwaszkiewiczowa Anna Jaffrey Madhur Jahren Hope Jakowienko Mira Jamski Piotr Jaruzelska Monika Jastrzębska Magdalena Jersild Per Christian Jörgensdotter Anna Jurgała-Jureczka Joanna Kaczyńska Marta Kallentoft Mons Kanger Thomas Kanowicz Grigorij Karlsson Elise Karon Jan Karpiński Wojciech Kaschnitz Marie Luise Kolbuszewski Jacek Komuda Jacek Kościński Piotr Kowecka Elżbieta Kraszewski Józef Ignacy Kręt Helena Kroh Antoni Kruusval Catarina Krzysztoń Jerzy Kuncewiczowa Maria Kutyłowska Helena Lackberg Camilla Lanckorońska Karolina Lander Leena Larsson Asa Laurain Antoine Lehtonen Joel Loreau Dominique cytaty Lupton Rosamund Lurie Alison Ładyński Antonin Łapicka Zuzanna Łopieńska Barbara Łozińska Maja Łoziński Mikołaj Maciejewska Beata Maciorowski Mirosław Mackiewicz Józef Magris Claudio Malczewski Rafał Maloney Alison Małecki Jan Manguel Alberto Mankell Henning Mann Wojciech Mansfield Katherine Marai Sandor Marias Javier Marinina Aleksandra Marklund Liza Marquez Gabriel Masłoń Krzysztof Mazzucco Melania McKeown Greg Meder Basia Meller Marcin Meredith George Michniewicz Tomasz Miłoszewski Zygmunt Mitchell David Mizielińscy Mjaset Christer Mrożek Sławomir Mukka Timo Murakami Haruki Musierowicz Małgorzata Musso Guillaume Myśliwski Wiesław Nair Preethi Naszkowski Zbigniew Nesbø Jo Nesser Hakan Nicieja Stanisław Nothomb Amelie Nowakowski Marek Nowik Mirosław Obertyńska Beata Oksanen Sofi Orlińska Zuzanna Ossendowski Antoni Ferdynand Pająk-Puda Dorota Paukszta Eugeniusz Pawełczyńska Anna Pawlikowski Michał Pezzelli Peter Pilch Krzysztof Platerowa Katarzyna Plebanek Grażyna Płatowa Wiktoria Proust Marcel Pruszkowska Maria Pruszyńska Anna Przedpełska-Trzeciakowska Anna Puchalska Joanna Puzyńska Katarzyna Quinn Spencer Rabska Zuzanna Rankin Ian Rejmer Małgorzata Reszka Paweł Rutkowski Krzysztof Rylski Eustachy Sadler Michael Safak Elif Schirmer Marcin Seghers Jan Sobański Antoni Sobolewska Justyna Staalesen Gunnar Stanowski Krzysztor Stasiuk Andrzej Stec Ewa Stenka Danuta Stockett Kathryn Stulgińska Zofia Susso Eva Sypuła-Gliwa Joanna Szabo Magda Szalay David Szarota Piotr Szczygieł Mariusz Szejnert Małgorzata Szumska Małgorzata Terzani Tiziano Theorin Johan Thompson Ruth Todd Jackie Tomkowski Jan Tristante Jeronimo Tullet Herve Velthuijs Max Venclova Tomas Venezia Mariolina Vesaas Tarjei Wachowicz-Makowska Jolanta Waltari Mika Wałkuski Marek Wańkowicz Melchior Warmbrunn Erika Wassmo Herbjørg Wasylewski Stanisław Weissensteiner Friedrich White Patrick Wiechert Ernst Wieslander Jujja Włodek Ludwika Zevin Gabrielle Zyskowska-Ignaciak Katarzyna Żylińska Jadwiga
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...