poniedziałek, 19 maja 2014

"Powrót do Cranford" serial BBC (2009)




Ponad dwa lata po obejrzeniu pierwszej części serialu w końcu sięgnęłam po część drugą. Tempo mało imponujące, ale szczerze powiem, że ostatnio nie starcza mi czasu na oglądanie filmów na dvd. Cieszę się jednak, że znalazłam chwilę, aby wrócić do serialowego Cranford, które tak mnie zachwyciło w wersji BBC z 2007 r. 



Źródło zdjęcia
Wracamy do Cranford w sierpniu 1844 r., rok po wydarzeniach kończących poprzedni serial. Panna Matty mieszka z rodziną swojej służącej Marthy i znajduje szczęście opiekując się Tilly, jej córką. Pani Ludlow ciężko choruje mimo czułej opieki panny Galindo i czeka nieustająco na powrót swojego syna. Linia kolejowa, na skutek sprzeciwu pani Ludlow, która odmówiła sprzedaży swojej ziemi, nie dochodzi do Cranford, co spotyka się z radością zamieszkałych tam pań, które nie życzą sobie tego symbolu nowoczesności w swoim miasteczku.  




Pojawiają się nowi bohaterowie, niezamożna wdowa Bell z córką Peggy i synem Edwardem oraz rodzina bogatego pana Buxtona z synem Williamem i wychowanicą Erminią. Pojawia się również Harry Gregson, który dzięki zmarłemu w poprzednim serialu panu Carterowi, może się kształcić w najlepszych szkołach. 

Przyznam, że twórcy serialu nie mieli łatwego zadania. Serial z 2007 r. łączył w sposób doskonały wątki z trzech utworów Elizabeth Gaskell, w tym przede wszystkim z "Pań z Cranford". W nowym serialu z oryginalnej książki wykorzystano dwa wątki, dorzucono historie z dwóch nowelek, a scenarzyści byli zmuszeni samodzielnie dopisać kontynuację wątków z utworów wykorzystanych wcześniej. Trochę to "sztukowanie" tu widać, gdyż w moim przekonaniu brakuje w serialu osi narracyjnej. Twórcy chcieli, aby kwestia budowy kolei była takim "szkieletem", wokół którego ogniskują się wydarzenia, ale to się nie do końca sprawdziło, gdyż w serialu brakuje momentami akcji i pomysłu. 



Najbardziej ujął mnie nowy wątek Williama i Peggy, bardzo fajnie odegrany. Ich relacja była przedstawiona w sposób, który przemówił do mojego serca, a ich determinacja i chęć wytrwania w uczuciu wbrew przeciwnościom losu nie mogła mnie nie wzruszyć. :) Nie do pobicia były również panie z Cranford, które wnoszą swoimi pogaduszkami i zachowaniami wiele humoru, aczkolwiek nie brakuje również i nieco nerwowych sytuacji, zwłaszcza gdy w grę wkracza snobizm i zadufanie pani Jamieson.  



Byłam nieco rozczarowana śmiercią kilkorga bohaterów, która ma miejsce w tym serialu. Nie wykluczam jednak, że decyzje o zakończeniu niektórych wątków mogły być spowodowane innymi zobowiązaniami zawodowymi aktorów. Jak być może pamiętacie, ważną postacią książki, a właściwie jej narratorką, była Mary Smith. W poprzednim serialu jej postać była mocnym punktem obsady. Niestety, w "Powrocie do Cranford" wątek z Mary nie wzbudził mojej sympatii, gdyż jej nagła decyzja o zerwaniu zaręczyn i poświęceniu się karierze nie wydaje mi się szczególnie wiarygodna.


Jak zwykle w produkcjach BBC aktorstwo jest na najwyższym poziomie. Pierwsze skrzypce gra oczywiście Judi Dench jako panna Matty, ale w zasadzie w obsadzie aktorskiej nie ma słabych punktów. Rewelacyjna jest również scenografia i kostiumy, które w takiej historycznej produkcji są bardzo ważne.






Mimo mojej nieco niższej oceny w porównaniu do poprzedniego serialu cieszę się, że mogłam znów odwiedzić Cranford i pogrążyć się w atmosferze małomiasteczkowej niedzisiejszości i życzliwości. Obie produkcje stoją na najwyższym poziomie i gorąco zachęcam do ich obejrzenia zarówno ze względu na ciepłą historię, jak i wspaniałe aktorstwo.



Reżyseria: Simon Curtis
Tytuł oryginalny: Return to Cranford
Występują: Judi Dench, Francesca Annis, Alex Jennings, Julia McKenzie, Imelda Staunton
Scenariusz: Heidi Thomas
Czas trwania: 180 min. (2x90 min.)
Rok produkcji: 2009 

8 komentarzy:

  1. Też jestem wielbicielką tego serialu, który udało mi się obejrzeć kiedyś w telewizji. Nie wiem jak bardzo historie opowiedziane przez realizatorów odbiegają od nowelek Gaskell, ale niedawno kupiłam wydanie książkowe "Cranford" i liczę na to że będę mogła to sprawdzić i przede wszystkim wrócić do tego sympatycznego miejsca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten serial (mam na myśli obie części) to majstersztyk. Wydaje mi się nawet, że jest lepszy od książki. :)

      Usuń
  2. Ach jestem w tyle o ten sezon niestety. nie mam też pojęcia kiedy nadrobię. A pierwszy sezon mam "zjechany":)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwsza część serialu jest doskonała i wcale się nie dziwię, że Twoja płyta jest "zjechana". ;) Tę drugą też warto obejrzeć. Ja w ogóle uwielbiam brytyjskie seriale kostiumowe i bardzo żałuję, że ostatnio trudno mi znaleźć czas na ich oglądanie, a mam jeszcze parę "dziewiczych" płyt :)

      Usuń
  3. Wow, nawet nie wiedziałam, że jest druga część! Na razie oglądamy z mężem (!) "Downton Abbey", ale dobrze wiedzieć, że nie muszę płakać, jak się skończy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, oglądałam tylko kawałek pierwszego sezonu Downton Abbey. :( Wiem, że to świetny serial, ale po prostu nie mogę się przyzwyczaić do regularnego oglądania telewizji :) Ale nic to, zamówię sobie serial na prezent i w wolniejszej chwili będę oglądać hurtem ;)

      Usuń
    2. Obejrzyj koniecznie! Ja bardzo cierpiałam, jak skończył się pierwszy sezon :(

      Usuń
    3. Wiem, wiem, bo właśnie końcówkę oglądałam. Ale już z tego kawałka wiedziałam, że to znakomity serial. O klasie twórców serialu świadczy też fakt, że scenariusz jest współczesny, bez "podbudowy" literackiej. Tylko pozazdrościć Brytyjczykom umiejętności stworzenia takich perełek...

      Usuń

Autorzy

Agopsowicz Monika Albaret Celeste Albom Mitch Alvtegen Karin Austen Jane Babina Natalka Bachmann Ingeborg Baranowska Małgorzata Becerra Angela Beekman Aimee Bek Aleksander Bellow Saul Bennett Alan Besala Jerzy Bobkowski Andrzej Bogucka Maria Bonda Katarzyna Borkowska Urszula Bowen Rhys Brabant Hyacinthe Braine John Brodski Josif Calvino Italo Castagno Dario Cegielski Tadeusz Cejrowski Wojciech Cherezińska Elżbieta Cleeves Ann Courtemanche Gil Covey Sean Crummey Michael Cusk Rachel Czapska Maria Czarnecka Renata Czarnyszewicz Florian Czwojdrak Bożena Dallas Sandra de Blasi Marlena Didion Joan Dmochowska Emma Doctorow E.L. Domagalski Dariusz Domańska-Kubiak Irena Dostojewska Anna Drewniak Wojciech Drinkwater Carol Drucka Nadzieja Druckerman Pamela Dunlop Fuchsia Dyer Wayne Edwardson Ake Evans Richard Fabiani Bożena Fadiman Anne Faulkner William Fiedler Arkady Filipowicz Wika Fletcher Susan Fogelström Per Anders Fønhus Mikkjel Fowler Karen Joy Frankl Viktor Franzen Jonathan Frayn Michael Fredro Aleksander Fryczkowska Anna Gaskell Elizabeth Genow Magdalena Gilmour David Giordano Paolo Goetel Ferdynand Goethe Johann Wolfgang Gołowkina Irina Grabowska-Grzyb Ałbena Grabski Maciej Green Penelope Grimes Martha Grimwood Ken Gunnarsson Gunnar Gustafsson Lars Gutowska-Adamczyk Małgorzata Guzowska Marta Hagen Wiktor Hamsun Knut Hejke Krzysztof Helsztyński Stanisław Hen Józef Herbert Zbigniew Hill Napoleon Hill Susan Hoffmanowa Klementyna Holt Anne Hovsgaard Jens Hulova Petra Ishiguro Kazuo Iwaszkiewicz Jarosław Iwaszkiewiczowa Anna Jaffrey Madhur Jahren Hope Jakowienko Mira Jamski Piotr Jaruzelska Monika Jastrzębska Magdalena Jersild Per Christian Jörgensdotter Anna Jurgała-Jureczka Joanna Kaczyńska Marta Kallentoft Mons Kanger Thomas Kanowicz Grigorij Karlsson Elise Karon Jan Karpiński Wojciech Kaschnitz Marie Luise Kolbuszewski Jacek Komuda Jacek Kościński Piotr Kowecka Elżbieta Kraszewski Józef Ignacy Kręt Helena Kroh Antoni Kruusval Catarina Krzysztoń Jerzy Kuncewiczowa Maria Kutyłowska Helena Lackberg Camilla Lanckorońska Karolina Lander Leena Larsson Asa Laurain Antoine Lehtonen Joel Loreau Dominique cytaty Lupton Rosamund Lurie Alison Ładyński Antonin Łapicka Zuzanna Łopieńska Barbara Łozińska Maja Łoziński Mikołaj Maciejewska Beata Maciorowski Mirosław Mackiewicz Józef Magris Claudio Malczewski Rafał Maloney Alison Małecki Jan Manguel Alberto Mankell Henning Mann Wojciech Mansfield Katherine Marai Sandor Marias Javier Marinina Aleksandra Marklund Liza Marquez Gabriel Masłoń Krzysztof Mazzucco Melania McKeown Greg Meder Basia Meller Marcin Meredith George Michniewicz Tomasz Miłoszewski Zygmunt Mitchell David Mizielińscy Mjaset Christer Mrożek Sławomir Mukka Timo Murakami Haruki Musierowicz Małgorzata Musso Guillaume Myśliwski Wiesław Nair Preethi Naszkowski Zbigniew Nesbø Jo Nesser Hakan Nicieja Stanisław Nothomb Amelie Nowakowski Marek Nowik Mirosław Obertyńska Beata Oksanen Sofi Orlińska Zuzanna Ossendowski Antoni Ferdynand Pająk-Puda Dorota Paukszta Eugeniusz Pawełczyńska Anna Pawlikowski Michał Pezzelli Peter Pilch Krzysztof Platerowa Katarzyna Plebanek Grażyna Płatowa Wiktoria Proust Marcel Pruszkowska Maria Pruszyńska Anna Przedpełska-Trzeciakowska Anna Puchalska Joanna Puzyńska Katarzyna Quinn Spencer Rabska Zuzanna Rankin Ian Rejmer Małgorzata Reszka Paweł Rutkowski Krzysztof Rylski Eustachy Sadler Michael Safak Elif Schirmer Marcin Seghers Jan Sobański Antoni Sobolewska Justyna Staalesen Gunnar Stanowski Krzysztor Stasiuk Andrzej Stec Ewa Stenka Danuta Stockett Kathryn Stulgińska Zofia Susso Eva Sypuła-Gliwa Joanna Szabo Magda Szalay David Szarota Piotr Szczygieł Mariusz Szejnert Małgorzata Szumska Małgorzata Terzani Tiziano Theorin Johan Thompson Ruth Todd Jackie Tomkowski Jan Tristante Jeronimo Tullet Herve Velthuijs Max Venclova Tomas Venezia Mariolina Vesaas Tarjei Wachowicz-Makowska Jolanta Waltari Mika Wałkuski Marek Wańkowicz Melchior Warmbrunn Erika Wassmo Herbjørg Wasylewski Stanisław Weissensteiner Friedrich White Patrick Wiechert Ernst Wieslander Jujja Włodek Ludwika Zevin Gabrielle Zyskowska-Ignaciak Katarzyna Żylińska Jadwiga
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...