wtorek, 29 października 2013

Ann Cleeves, Biel nocy





Jimmy Perez, melancholijny szetlandzki detektyw powraca. Po nader udanym, choć niezbyt intensywnym od strony intrygi kryminalnej, spotkaniu w „Czerni kruka" , tym razem sięgnęłam po „Biel nocy”, drugą część cyklu szetlandzkiego autorstwa Ann Cleeves.

Spotykamy się z Jimmym kilka miesięcy po wydarzeniach opisanych w poprzedniej części, gdy nad Szetlandami trwają białe noce. Jest to pora szczególnie męcząca i nowi przybysze są często życiem w tych warunkach zmęczeni i zestresowani. Jimmy spotyka się z Fran, samotną matką poznaną przez czytelników w „Czerni kruka”, licząc na stworzenie poważniejszego związku. Podczas wystawy prac plastycznych Fran oraz uznanej miejscowej artystki Belli Sinclair dochodzi do konsternującego wydarzenia. Jeden z oglądających wpada w stan bliski histerii, a potem znika. Krótko po tym goście wystawy, których wyjątkowo mało pojawiło się na tym wydarzeniu, zaczynają opuszczać galerię. Następnego dnia, w pobliskiej szopie zostają odnalezione zwłoki dziwnie zachowującego się gościa wczorajszej wystawy. Okazuje się, że nie było to samobójstwo, lecz morderstwo. Nieznane jest nazwisko ofiary i powód, dla którego zjawił się na Szetlandach. Jimmy Perez rozpoczyna się śledztwo i coraz więcej wskazuje na to, że przyczyny zbrodni leżą w przeszłości…

Nastrój, który tak mnie zaczarował w „Czerni kruka”, znalazłam również w tej książce. Śmiem jednak twierdzić, że tempo intrygi kryminalnej jest bardzo słabe, momentami niemal zanikające. Może pewnym dowodem na moje twierdzenie niech będzie fakt, że ustalenie personaliów nieboszczyka dokonuje się dopiero w połowie książki. Czynności śledcze nie mogą więc być zbyt nasilone, zwłaszcza gdy uświadomimy sobie, że dokładne badania miejsca zbrodni i czynności techniczne mogą być przeprowadzone dopiero po przybyciu ekipy śledczych z Aberdeen. 

Dość szybko zdajemy sobie sprawę, że popełniona zbrodnia wiąże się ściśle z przeszłością, a dokładniej z grupką przyjaciół z małej osady Biddista, gdzie odnaleziono zwłoki. Grupa osób, które mogły tego morderstwa dokonać jest więc bardzo ograniczona, każdy ma swoje tajemnice, a zagadkę morderstwa musi rozwikłać Jimmy polegając na swojej znajomości natury ludzkiej i losów tutejszych mieszkańców. 

Ann Cleeves pięknie oddała nastrój zamkniętej społeczności, niesamowitą atmosferę szetlandzkich wysp podczas „białych nocy”, kiedy wszyscy są zmęczeni tym fenomenem. Choć Jimmy Perez jest dość mało aktywny i melancholia wygrywa z aktywnością śledczego, nadal go lubię, ciekawi mnie, jak rozwinie się jego związek z Fran. Jednak, z tego, co wiem nie wydano w Polsce kolejnych części cyklu szetlandzkiego. Być może brakowało koneserów tej niespiesznej narracji i stopniowo odsłaniającej się tajemnicy. 

Co do akcji stricte kryminalnej, to rzeczywiście nie rzuca ona na kolana i rozwiązanie, choć zaskakujące, to jednak specjalnie mnie nie wzruszyło. Generalnie było mi wszystko jedno, kto jest winien, ja koncentrowałam się na klimatycznym opisie szetlandzkiej codzienności grupki młodzieży z lat sześćdziesiątych i współczesnego obrazu wysp. Nie każdego może to zadowolić, tak więc książka ta przeznaczona jest chyba tylko dla koneserów, którym nie straszne obcowanie z kryminałem, który nim właściwie nie jest. :)

A na zachętę krótki fragment dotyczący szetlandzkich „białych nocy”:

„Perez pomyślał, że o tej porze roku wszyscy lekko wariują. To przez światło, intensywne za dnia i niegasnące w nocy. Słońce nigdy na dobre nie kryło się za horyzontem i nawet o północy dało się czytać na dworze. Po ponurych i czarnych zimach ogarniała ludzi potrzeba gorączkowej, nieustannej aktywności. Jakby chcieli wycisnąć z lata jak najwięcej, nacieszyć się przyrodą i życiem, zanim znów nadejdą ponure dni.” (s. 15)



Ann Cleeves (ur. 1954) - popularna brytyjska autorka kryminałów wydawanych na całym świecie. Jej powieści odsłaniają sekrety zamkniętej społeczności, a każda z postaci jest odrębną zagadką psychologiczną. Oprócz czteroczęściowego cyklu szetlandzkiego jest również autorką kilku innych cykli kryminalnych, spośród których najbardziej popularny jest przeniesiony na ekran telewizyjny cykl o Verze Stanhope. Źródło zdjęcia


Autor: Ann Cleeves
Tytuł oryginalny: White Nights
Wydawnictwo: Amber
Seria: Kryminał z klasą

Tłumacz: Maria Rei
Rok wydania: 2008
Liczba stron: 304

7 komentarzy:

  1. A wlasnie mam zamowiona w bibliotece "Czern kruka" (chyba tam chwilami sie mylilas w notce i pisalas "Czern nocy"? ;-)) ), mysle, ze powinno mi sie bardzo spodobac, lubie rozkoszowac sie klimatem nawet w obliczu niemrawej intrygi kryminalnej ;-)).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście masz rację! A ja chyba byłam bardzo zmęczona pisząc tę notkę :) Moim zdaniem "Czerń kruka" jest ciekawsza od drugiej części, ale najbardziej zainteresował mnie Jimmy Perez i Szetlandy :)

      Usuń
  2. Również lubię taki klimat nawet w kryminałach. też nie zależy mi na akcji, wolę powieści kryminalne z rozbudowanym podłożem psychologicznym i nawet "przegadane".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sądzę, że chyba spodobałyby Ci się kryminały z Jimmym Perezem w roli głównej :)

      Usuń
    2. Jestem przekonana, że tak.

      Usuń
  3. Chociaż z kryminałami mi nie po drodze, to Twoja recenzja oraz zapowiadana atmosfera melancholii są bardzo, bardzo zachęcające :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja akurat lubię kryminały, ale tutaj większy nacisk jest położony na tło obyczajowe i widać w nich wielką miłość autorki do Szetlandów :)

      Usuń

Autorzy

Agopsowicz Monika Albaret Celeste Albom Mitch Alvtegen Karin Austen Jane Babina Natalka Bachmann Ingeborg Baranowska Małgorzata Becerra Angela Beekman Aimee Bek Aleksander Bellow Saul Bennett Alan Besala Jerzy Bobkowski Andrzej Bogucka Maria Bonda Katarzyna Borkowska Urszula Bowen Rhys Brabant Hyacinthe Braine John Brodski Josif Calvino Italo Castagno Dario Cegielski Tadeusz Cejrowski Wojciech Cherezińska Elżbieta Cleeves Ann Courtemanche Gil Covey Sean Crummey Michael Cusk Rachel Czapska Maria Czarnecka Renata Czarnyszewicz Florian Czwojdrak Bożena Dallas Sandra de Blasi Marlena Didion Joan Dmochowska Emma Doctorow E.L. Domagalski Dariusz Domańska-Kubiak Irena Dostojewska Anna Drewniak Wojciech Drinkwater Carol Drucka Nadzieja Druckerman Pamela Dunlop Fuchsia Dyer Wayne Edwardson Ake Evans Richard Fabiani Bożena Fadiman Anne Faulkner William Fiedler Arkady Filipowicz Wika Fletcher Susan Fogelström Per Anders Fønhus Mikkjel Fowler Karen Joy Frankl Viktor Franzen Jonathan Frayn Michael Fredro Aleksander Fryczkowska Anna Gaskell Elizabeth Genow Magdalena Gilmour David Giordano Paolo Goetel Ferdynand Goethe Johann Wolfgang Gołowkina Irina Grabowska-Grzyb Ałbena Grabski Maciej Green Penelope Grimes Martha Grimwood Ken Gunnarsson Gunnar Gustafsson Lars Gutowska-Adamczyk Małgorzata Guzowska Marta Hagen Wiktor Hamsun Knut Hejke Krzysztof Helsztyński Stanisław Hen Józef Herbert Zbigniew Hill Napoleon Hill Susan Hoffmanowa Klementyna Holt Anne Hovsgaard Jens Hulova Petra Ishiguro Kazuo Iwaszkiewicz Jarosław Iwaszkiewiczowa Anna Jaffrey Madhur Jahren Hope Jakowienko Mira Jamski Piotr Jaruzelska Monika Jastrzębska Magdalena Jersild Per Christian Jörgensdotter Anna Jurgała-Jureczka Joanna Kaczyńska Marta Kallentoft Mons Kanger Thomas Kanowicz Grigorij Karlsson Elise Karon Jan Karpiński Wojciech Kaschnitz Marie Luise Kolbuszewski Jacek Komuda Jacek Kościński Piotr Kowecka Elżbieta Kraszewski Józef Ignacy Kręt Helena Kroh Antoni Kruusval Catarina Krzysztoń Jerzy Kuncewiczowa Maria Kutyłowska Helena Lackberg Camilla Lanckorońska Karolina Lander Leena Larsson Asa Laurain Antoine Lehtonen Joel Loreau Dominique cytaty Lupton Rosamund Lurie Alison Ładyński Antonin Łapicka Zuzanna Łopieńska Barbara Łozińska Maja Łoziński Mikołaj Maciejewska Beata Maciorowski Mirosław Mackiewicz Józef Magris Claudio Malczewski Rafał Maloney Alison Małecki Jan Manguel Alberto Mankell Henning Mann Wojciech Mansfield Katherine Marai Sandor Marias Javier Marinina Aleksandra Marklund Liza Marquez Gabriel Masłoń Krzysztof Mazzucco Melania McKeown Greg Meder Basia Meller Marcin Meredith George Michniewicz Tomasz Miłoszewski Zygmunt Mitchell David Mizielińscy Mjaset Christer Mrożek Sławomir Mukka Timo Murakami Haruki Musierowicz Małgorzata Musso Guillaume Myśliwski Wiesław Nair Preethi Naszkowski Zbigniew Nesbø Jo Nesser Hakan Nicieja Stanisław Nothomb Amelie Nowakowski Marek Nowik Mirosław Obertyńska Beata Oksanen Sofi Orlińska Zuzanna Ossendowski Antoni Ferdynand Pająk-Puda Dorota Paukszta Eugeniusz Pawełczyńska Anna Pawlikowski Michał Pezzelli Peter Pilch Krzysztof Platerowa Katarzyna Plebanek Grażyna Płatowa Wiktoria Proust Marcel Pruszkowska Maria Pruszyńska Anna Przedpełska-Trzeciakowska Anna Puchalska Joanna Puzyńska Katarzyna Quinn Spencer Rabska Zuzanna Rankin Ian Rejmer Małgorzata Reszka Paweł Rutkowski Krzysztof Rylski Eustachy Sadler Michael Safak Elif Schirmer Marcin Seghers Jan Sobański Antoni Sobolewska Justyna Staalesen Gunnar Stanowski Krzysztor Stasiuk Andrzej Stec Ewa Stenka Danuta Stockett Kathryn Stulgińska Zofia Susso Eva Sypuła-Gliwa Joanna Szabo Magda Szalay David Szarota Piotr Szczygieł Mariusz Szejnert Małgorzata Szumska Małgorzata Terzani Tiziano Theorin Johan Thompson Ruth Todd Jackie Tomkowski Jan Tristante Jeronimo Tullet Herve Velthuijs Max Venclova Tomas Venezia Mariolina Vesaas Tarjei Wachowicz-Makowska Jolanta Waltari Mika Wałkuski Marek Wańkowicz Melchior Warmbrunn Erika Wassmo Herbjørg Wasylewski Stanisław Weissensteiner Friedrich White Patrick Wiechert Ernst Wieslander Jujja Włodek Ludwika Zevin Gabrielle Zyskowska-Ignaciak Katarzyna Żylińska Jadwiga
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...