piątek, 4 kwietnia 2014

Elżbieta Cherezińska, Korona śniegu i krwi





Jeśli sądzicie, że polska historia jest nudna, a pasjonować się można tylko przygodami dynastii Tudorów, Yorków czy Lancasterów popularyzowanych przez Philippę Gregory czy Hillary Mantel, to jesteście w błędzie. Polska historia może być pasjonująca, co udowadnia w swojej najnowszej książce Elżbieta Cherezińska.

Przyznam szczerze, że nigdy nie lubiłam okresu rozbicia dzielnicowego w historii Polski, a książęta z różnych linii piastowskich mylili mi się straszliwie. Mając na uwadze ich zadziwiającą płodność, zawsze się dziwiłam, jak szybko ta dynastia wymarła. Myślę, że większość z nas miała podobne odczucia zagubienia w książęcych koligacjach i działaniach podejmowanych przez licznych książąt dzielnicowych.

W „Koronie śniegu i krwi” Elżbieta Cherezińska zajęła się tym mało wdzięcznym okresem w historii Polski i z pasją pokazała piastowskich książąt, których istnienia przeciętny zjadacz chleba nawet nie pamięta. Piastowscy książęta stają przed nami jak żywi. Walczą, piją, jedzą kochają i chędożą z pasją i ukontentowaniem. Autorka roztacza przed nami panoramiczny obraz epoki wielkiego rozbicia dzielnicowego, zagląda na poszczególne dwory książęce, jak również sąsiadów polskich ziem mających swoje interesy do załatwienia wobec rozbitej Polski. 

Akcja koncentruje się wokół księcia wielkopolskiego Przemysła II (1257-96), któremu udało się po wielu latach walk doprowadzić do koronacji na króla Polski dzięki zjednoczeniu kilku dzielnic. Poznajemy Jakuba Świnkę, niejako facylitatora zjednoczenia kraju, towarzyszymy dumnemu Henrykowi Probusowi, rubasznemu Mściwojowi, przebiegłemu Przemysławowi Ottokarowi i wielu, wielu innym. Giną trochę postacie kobiece. W pamięć zapada przebiegła Mechtylda Askańska, natomiast obie żony Przemysła II (nie mówiąc o trzeciej) są jedynie tłem, choć Lukardis początkowo dobrze „rokowała”. 

Język, jakim porozumiewają się bohaterowie powieści, jest współczesny (może nawet zbyt współczesny; przyznam, że trochę mnie raziły te „k…y” i „g…a” w ustach średniowiecznych książąt), tak jak współczesne jest przedstawienie ich motywacji i działań. Jednak większość faktów jest zgodna z obecną wiedzą historyczną. Tam, gdzie istnieją luki, Cherezińska uruchomiła wyobraźnię, która pomogła jej we wspaniałym i pomysłowym wykreowaniu świata na pograniczu fantazji i magii. Obecność wieszczek reprezentujących „Starszą krew”, aktywne orły, gryfy i lwy z herbów bohaterów tworzą niesamowitą atmosferę tej opowieści. Obecność pogańskiej magii nie przeszkadza również chrześcijańskiej świętości, czego najbardziej dobitnym przykładem jest święta Kinga, żona księcia krakowskiego Bolesława Wstydliwego, która czyta w myślach i rozsiewa zapach lilii. :)

Autorka zadziwiająco dokładnie trzyma się prawdy historycznej choć wiele aspektów psychologicznych i tych "mitologicznych" związanych z pochodzeniem biskupa Świnki czy rodu Zarembów, jest wymyślonych na potrzeby książki. Zapewnia czytelnikom potężną dawkę historii podaną w nader atrakcyjny sposób. Powieść odkrywa przed nami pasjonujący i przemawiający do wyobraźni obraz epoki rozbicia dzielnicowego, chociaż z uwagi na proponowaną genealogię niektórych bohaterów zdarza się także powrót do czasów Bezpryma, po śmierci Bolesława Chrobrego. 

Książka Elżbiety Cherezińskiej jest warta uwagi i naprawdę świetnie napisana. Co prawda, nieco przytłacza ilość wątków, brakowało mi również pogłębienia sylwetek psychologicznych najważniejszych bohaterów, ale nie zmienia to faktu, że czyta się ją wspaniale. Z przykrością jednak zauważyłam, że korekta nie okazała się bezbłędna, gdyż wyłapałam dwa błędy ortograficzne*. Mam nadzieję, że drugie wydanie okaże się pod tym względem nienaganne. A może doczekamy się kontynuacji z Władysławem Łokietkiem (zwanym tutaj Karłem) w roli głównej?

* "Rozejrzał się. Coraz mniej walczących, cztery rozproszone grupki. Dożynanie?" (s. 22); "Wmieszał się w jedną z wędrownych watach i węszy." (s. 576)


Elżbieta Cherezińska (ur. 1972) - polska pisarka specjalizująca się w powieści historycznej. Do jej najbardziej popularnych książek należy cykl "Północna droga", w ramach której ukazały się: "Saga Sigrun" (2009), "Ja jestem Halderd" (2010), "Pasja według Einara (2011), "Trzy młode pieśni" (2012). Opublikowała również "Grę w kości" (2010) oraz "Koronę śniegu i krwi" (2012) opisujące okres piastowski. Źródło zdjęcia





 

Autor: Elżbieta Cherezińska
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Rok wydania: 2012
Liczba stron: 736









10 komentarzy:

  1. Też czytałem. Niesamowita :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jesteś kolejną osobą, która pozytywnie o tej książce mówi - coś musi być na rzeczy. Dziwię się sobie, że z moim zainteresowaniem historią i historical fiction dopiero teraz zainteresowałam się książką Cherezińskiej jakoś bardziej. Ale mogę się pochwalić, że cieplutki egzemplarz czeka już na mojej półce i kusi, coraz bardziej.

    Myślę, że trochę dziwny może się wydawać taki język i tak współczesne motywacje, ale jeśli powieść broni się treścią, to - mam nadzieję - lektura jest przyjemnością. (:

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka zaskoczyła mnie wiernością faktom historycznym. A ta wierność została podlana sosem przygody i magii. Jeśli lubisz historical fiction, to powinnaś być zadowolona z lektury. Tomiszcze jest słusznej grubości, ale czyta się naprawdę nieźle.

      Usuń
  3. W młodości chętnie czytałam wszystko co w ręce mi wpadło a dotyczyło naszej historii, szczególnie za Piastów.
    Cherezińska mnie pociąga bardzo. mam jej Legion i już powinnam go czytać. A i pozostałe książki będę chciała przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli lubisz historię Polski, to polecam tę książkę. Co prawda kilka wątków może zaskoczyć (vide postać Leszka Czarnego), ale fakty historyczne nie są zniekształcone, lecz nieco podkolorowane fantazją pisarki :)

      Usuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kraszewski mnie usypia, Cherezińska nie, więc nie mogę się z tobą zgodzić :) Oprócz "Korony..." czytałam tylko "Sagę Sigrun", którą odebrałam pozytywnie.
      W "Koronie..." fajne jest to, że poznajemy uwarunkowania polityczne i dynastyczne, w których funkcjonowały księstwa piastowskie. Dużą uwagę Cherezińska poświęca zachodniemu Pomorzu i księstwu pomorskiemu. Mimo mylenia przeze mnie imion i przydomków książąt piastowskich okresu rozbicia dzielnicowego, paru ich jednak zapamiętałam, a jednak w książce Cherezińskiej odkryłam parę postaci mi nieznanych, np. Bolesława Pobożnego, stryja Przemysła II, który właściwie go wychował i przygotował do obowiązków książęcych. Jeśli ta książka wpadnie Ci w ręce, polecam. Ja byłam pod wrażeniem dobrze opracowanej faktografii i fantazji w uzupełnianiu luk w wiedzy historycznej. :)

      Usuń
  5. No i doczekaliśmy się kontynuacji :)

    http://www.empik.com/niewidzialna-korona-cherezinska-elzbieta,p1097183898,ksiazka-p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak i nawet już jestem w trakcie czytania. :)
      Gdybym wcześniej zajrzała na stronę pisarki, wiedziałabym na 100%, że kontynuacja "Korony..." musi nastąpić -
      http://www.cherezinska.pl/korona_index.htm :)

      Usuń

Autorzy

Agopsowicz Monika Albaret Celeste Albom Mitch Alvtegen Karin Austen Jane Babina Natalka Bachmann Ingeborg Baranowska Małgorzata Becerra Angela Beekman Aimee Bek Aleksander Bellow Saul Bennett Alan Besala Jerzy Bobkowski Andrzej Bogucka Maria Bonda Katarzyna Borkowska Urszula Bowen Rhys Brabant Hyacinthe Braine John Brodski Josif Calvino Italo Castagno Dario Cegielski Tadeusz Cejrowski Wojciech Cherezińska Elżbieta Cleeves Ann Courtemanche Gil Covey Sean Crummey Michael Cusk Rachel Czapska Maria Czarnecka Renata Czarnyszewicz Florian Czwojdrak Bożena Dallas Sandra de Blasi Marlena Didion Joan Dmochowska Emma Doctorow E.L. Domagalski Dariusz Domańska-Kubiak Irena Dostojewska Anna Drewniak Wojciech Drinkwater Carol Drucka Nadzieja Druckerman Pamela Dunlop Fuchsia Dyer Wayne Edwardson Ake Evans Richard Fabiani Bożena Fadiman Anne Faulkner William Fiedler Arkady Filipowicz Wika Fletcher Susan Fogelström Per Anders Fønhus Mikkjel Fowler Karen Joy Frankl Viktor Franzen Jonathan Frayn Michael Fredro Aleksander Fryczkowska Anna Gaskell Elizabeth Genow Magdalena Gilmour David Giordano Paolo Goetel Ferdynand Goethe Johann Wolfgang Gołowkina Irina Grabowska-Grzyb Ałbena Grabski Maciej Green Penelope Grimes Martha Grimwood Ken Gunnarsson Gunnar Gustafsson Lars Gutowska-Adamczyk Małgorzata Guzowska Marta Hagen Wiktor Hamsun Knut Hejke Krzysztof Helsztyński Stanisław Hen Józef Herbert Zbigniew Hill Napoleon Hill Susan Hoffmanowa Klementyna Holt Anne Hovsgaard Jens Hulova Petra Ishiguro Kazuo Iwaszkiewicz Jarosław Iwaszkiewiczowa Anna Jaffrey Madhur Jahren Hope Jakowienko Mira Jamski Piotr Jaruzelska Monika Jastrzębska Magdalena Jersild Per Christian Jörgensdotter Anna Jurgała-Jureczka Joanna Kaczyńska Marta Kallentoft Mons Kanger Thomas Kanowicz Grigorij Karlsson Elise Karon Jan Karpiński Wojciech Kaschnitz Marie Luise Kolbuszewski Jacek Komuda Jacek Kościński Piotr Kowecka Elżbieta Kraszewski Józef Ignacy Kręt Helena Kroh Antoni Kruusval Catarina Krzysztoń Jerzy Kuncewiczowa Maria Kutyłowska Helena Lackberg Camilla Lanckorońska Karolina Lander Leena Larsson Asa Laurain Antoine Lehtonen Joel Loreau Dominique cytaty Lupton Rosamund Lurie Alison Ładyński Antonin Łapicka Zuzanna Łopieńska Barbara Łozińska Maja Łoziński Mikołaj Maciejewska Beata Maciorowski Mirosław Mackiewicz Józef Magris Claudio Malczewski Rafał Maloney Alison Małecki Jan Manguel Alberto Mankell Henning Mann Wojciech Mansfield Katherine Marai Sandor Marias Javier Marinina Aleksandra Marklund Liza Marquez Gabriel Masłoń Krzysztof Mazzucco Melania McKeown Greg Meder Basia Meller Marcin Meredith George Michniewicz Tomasz Miłoszewski Zygmunt Mitchell David Mizielińscy Mjaset Christer Mrożek Sławomir Mukka Timo Murakami Haruki Musierowicz Małgorzata Musso Guillaume Myśliwski Wiesław Nair Preethi Naszkowski Zbigniew Nesbø Jo Nesser Hakan Nicieja Stanisław Nothomb Amelie Nowakowski Marek Nowik Mirosław Obertyńska Beata Oksanen Sofi Orlińska Zuzanna Ossendowski Antoni Ferdynand Pająk-Puda Dorota Paukszta Eugeniusz Pawełczyńska Anna Pawlikowski Michał Pezzelli Peter Pilch Krzysztof Platerowa Katarzyna Plebanek Grażyna Płatowa Wiktoria Proust Marcel Pruszkowska Maria Pruszyńska Anna Przedpełska-Trzeciakowska Anna Puchalska Joanna Puzyńska Katarzyna Quinn Spencer Rabska Zuzanna Rankin Ian Rejmer Małgorzata Reszka Paweł Rutkowski Krzysztof Rylski Eustachy Sadler Michael Safak Elif Schirmer Marcin Seghers Jan Sobański Antoni Sobolewska Justyna Staalesen Gunnar Stanowski Krzysztor Stasiuk Andrzej Stec Ewa Stenka Danuta Stockett Kathryn Stulgińska Zofia Susso Eva Sypuła-Gliwa Joanna Szabo Magda Szalay David Szarota Piotr Szczygieł Mariusz Szejnert Małgorzata Szumska Małgorzata Terzani Tiziano Theorin Johan Thompson Ruth Todd Jackie Tomkowski Jan Tristante Jeronimo Tullet Herve Velthuijs Max Venclova Tomas Venezia Mariolina Vesaas Tarjei Wachowicz-Makowska Jolanta Waltari Mika Wałkuski Marek Wańkowicz Melchior Warmbrunn Erika Wassmo Herbjørg Wasylewski Stanisław Weissensteiner Friedrich White Patrick Wiechert Ernst Wieslander Jujja Włodek Ludwika Zevin Gabrielle Zyskowska-Ignaciak Katarzyna Żylińska Jadwiga
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...