czwartek, 27 czerwca 2013

Cees Nooteboom o Hiszpanii



Cees Nooteboom (ur. 1933) - holenderski prozaik
Źródło zdjęcia

Cees Nooteboom, Drogi do Santiago
tłum. Alicja Oczko
W.A.B., 2007


Camino de Santiago
Źródło zdjęcia



"Krajobrazy, kościoły, kościoły, krajobrazy. A wszędzie to słowo: camino. Camino de Santiago, Redecilla del Camino; znaki drogowe odliczają kilometry, liczby po nazwie Santiago coraz bardziej maleją, coraz częściej widzę muszlę świętego Jakuba zdobiącą pompy studzienne i ławki, zbliżam się i pozostaję daleko." (s. 79)

Guadalajara, Kastylia
Źródło zdjęcia


"Kilka godzin później jesteśmy za Madrytem, okolica jest Otwarta i rozległa, wielkie karawele chmur płyną po potężnym niebie, ale już nie pada. To jeszcze Kastylia, kraina, która z góry, z samolotu, wygląda jak płaszczyzna czerwieni i brązu, piaszczysta i sucha: meseta. Po deszczu nie jest tam tak skwarno jak w lecie, pobocza dróg są pełne kolorowych wiosennych kwiatów: maków, jasnot, margerytek, mleczy - orgia złota, czerwieni, błękitu i fioletu - horyzont faluje przed nami, a kiedy zjeżdżamy z głównej drogi, robi się nagle pusto i ogarnia nas nieodłączne tu uczucie wielkiej wolności.
 
 
Chinchon, Plaza de Mayor
Źródło zdjęcia
 
Postanowiliśmy zatrzymać się w Chinchon, gdzie robi się najlepszy w całej Hiszpanii anis. Pośrodku wsi znajduje się duży rynek, Plaza Mayor, najbardziej hiszpański ze wszystkich wynalazków, serce i centrum  każdej kastylijskiej miejscowości od Madrytu po najbardziej zapadłą dziurę. Ale jest w tym placu coś przedziwnego. Nie jest kwadratowy, lecz eliptyczny; przypomina arenę lub teatr. Podłoże jest z piasku, domy wokół mają tarasy mogące służyć za loże, z których teraz korzystają restauracje." (s. 120)
 
Wiatraki, Consuegra
Źródło zdjęcia

"Tym, co widzi się, zbliżając się do Consuegry, jest moment inspiracji pisarza. W pewnym świetle, przy określonym ułożeniu chmur, drżeniu upalnego powietrza, które może wisieć nad równiną, wszystko tu nabiera jakiegoś upiornego, nierzeczywistego wyglądu. To oczywiście sam Cervantes, zanim mógł to uczynić jego Rycerz, ujrzał w tych wiatrakach olbrzymy, i nawet stojąc tu, na górze, przy ruinach zamku, nie mogę się za bardzo uwolnić od tej fantazji. Oczywiście, że to wiatraki, ale z tym jednym martwym okiem między czterema kręcącymi się skrzydłami są to również żywe istoty w niebezpiecznym szyku. Snuję się trochę między skałami koloru gliny, patrzę na bezkresną równinę na zachód od wzgórza, przechadzam się wzdłuż nadkruszonych murów z blankami i za każdym razem, gdy się odwracam, widzę na nowo te czekające wiatraki na tle nieba ciemniejącego przed burzą. Nie, tam w górze jest się nie w zwykłym świecie, lecz w królestwie wyobraźni. W dole jest La Mancha ziemi, pól, świń, szynek i serów, solidny świat namacalnych rzeczy, ale tu, z góry, ten sam materialny świat nabiera aspektów marzenia i tego, co niemożliwe: wszystko jest tu inne, niż się wydaje. To świat Cervantesa i jego bohatera, o którym Nabokov mówi: "Już się z niego nie śmiejemy. Herbem jego jest litość, jego sztandaren - piękno. Ucieleśnia to wszystko, co łagodne, zagubione, czyste, niesamolubne, i galanteryjne." (strony 122-123) 
 

Uliczka w Segowii
Źródło zdjęcia

"To ściśnięte miasto, ta Segowia. Jeśli już wjechało się do niego przez jedną z wielu bram akweduktu, wydaje się, jakby wąskie ulice z tyłu się zamykały. Wspinając się zaułkami, mija się restauracje, w których bezwstydne ryjki nagich prosiaków spoczywają na ich niewinnych przednich nóżkach, staroświeckie sklepiki z nićmi, wstążkami i ultramarinos, i nagle na wprost wyrasta niespodzianka w postaci przepięknych romańskich kościołów (jest ich dwadzieścia), widać, jak Eresma wije się w dolinie wśród zieleni, i przez nikogo niepoganianym dochodzi się do alkazaru. Gdyby ktoś nie wiedział, że zamek jest prawdziwy i autentycznie stary, można by pomyśleć, że zaprojektował go Anton Pieck. Grupka dzieci wychyla się z wieżyczek baszty zamkowej i krzyczy: Viva Asturias! Okrzyk wisi przez chwilę w powietrzu, po czym cichnie nad głębokim wąwozem. Nie do zdobycia, takie wrażenie sprawia alkazar, umieszczony tak wysoko na skałach. Spiczaste wieże, zwarte mury, baszta z dziwnymi okrągłymi wieżyczkami obserwcyjnymi jak świecznik na olbrzymie świece, które nocą mogłyby oświetlić całą mesetę Kastylii. Hiszpańscy królowie, jak przeganiani Cyganie wędrujący od zamku do zamku, tu przyjeżdżali najchętniej." (strony 140-141) 

Ratusz, San Sebastian
Źródło zdjęcia
 
"San Sebastian leży sobie nad Zatoką Biskajską niczym podstarzała, nieco przesadnie wymalowana panna na sofie. Pamięta lepsze czasy: szepty w łożach, królewscy wielbiciele - wszystko to minęło, ale ślady dawnej glorii pozostały i dla kogoś, kto gustuje w niemłodych damach, może być nadal całkiem atrakcyjna. Zaletą zubożałych królestw jest to, że staranniej przechowują swoje rzeczy. Nie mają pieniędzy na zakup nowych, tak więc wciąż są w użyciu te same, co kiedyś lampy, szafa i sztychy. San Sebastian to jeden wielki sklep z secesyjnymi bibelotami: zwariowane mostki z latarniami, których już nigdzie się nie spotyka, hotele, które w Brukseli dawno by rozebrano, kraty, na których kolekcjoner chętnie dałby się powiesić." (s. 185) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Autorzy

Agopsowicz Monika Albaret Celeste Albom Mitch Alvtegen Karin Austen Jane Babina Natalka Bachmann Ingeborg Baranowska Małgorzata Becerra Angela Beekman Aimee Bek Aleksander Bellow Saul Bennett Alan Besala Jerzy Bobkowski Andrzej Bogucka Maria Bonda Katarzyna Borkowska Urszula Bowen Rhys Brabant Hyacinthe Braine John Brodski Josif Calvino Italo Castagno Dario Cegielski Tadeusz Cejrowski Wojciech Cherezińska Elżbieta Cleeves Ann Courtemanche Gil Covey Sean Crummey Michael Cusk Rachel Czapska Maria Czarnecka Renata Czarnyszewicz Florian Czwojdrak Bożena Dallas Sandra de Blasi Marlena Didion Joan Dmochowska Emma Doctorow E.L. Domagalski Dariusz Domańska-Kubiak Irena Dostojewska Anna Drewniak Wojciech Drinkwater Carol Drucka Nadzieja Druckerman Pamela Dunlop Fuchsia Dyer Wayne Edwardson Ake Evans Richard Fabiani Bożena Fadiman Anne Faulkner William Fiedler Arkady Filipowicz Wika Fletcher Susan Fogelström Per Anders Fønhus Mikkjel Fowler Karen Joy Frankl Viktor Franzen Jonathan Frayn Michael Fredro Aleksander Fryczkowska Anna Gaskell Elizabeth Genow Magdalena Gilmour David Giordano Paolo Goetel Ferdynand Goethe Johann Wolfgang Gołowkina Irina Grabowska-Grzyb Ałbena Grabski Maciej Green Penelope Grimes Martha Grimwood Ken Gunnarsson Gunnar Gustafsson Lars Gutowska-Adamczyk Małgorzata Guzowska Marta Hagen Wiktor Hamsun Knut Hejke Krzysztof Helsztyński Stanisław Hen Józef Herbert Zbigniew Hill Napoleon Hill Susan Hoffmanowa Klementyna Holt Anne Hovsgaard Jens Hulova Petra Ishiguro Kazuo Iwaszkiewicz Jarosław Iwaszkiewiczowa Anna Jaffrey Madhur Jahren Hope Jakowienko Mira Jamski Piotr Jaruzelska Monika Jastrzębska Magdalena Jersild Per Christian Jörgensdotter Anna Jurgała-Jureczka Joanna Kaczyńska Marta Kallentoft Mons Kanger Thomas Kanowicz Grigorij Karlsson Elise Karon Jan Karpiński Wojciech Kaschnitz Marie Luise Kolbuszewski Jacek Komuda Jacek Kościński Piotr Kowecka Elżbieta Kraszewski Józef Ignacy Kręt Helena Kroh Antoni Kruusval Catarina Krzysztoń Jerzy Kuncewiczowa Maria Kutyłowska Helena Lackberg Camilla Lanckorońska Karolina Lander Leena Larsson Asa Laurain Antoine Lehtonen Joel Loreau Dominique cytaty Lupton Rosamund Lurie Alison Ładyński Antonin Łapicka Zuzanna Łopieńska Barbara Łozińska Maja Łoziński Mikołaj Maciejewska Beata Maciorowski Mirosław Mackiewicz Józef Magris Claudio Malczewski Rafał Maloney Alison Małecki Jan Manguel Alberto Mankell Henning Mann Wojciech Mansfield Katherine Marai Sandor Marias Javier Marinina Aleksandra Marklund Liza Marquez Gabriel Masłoń Krzysztof Mazzucco Melania McKeown Greg Meder Basia Meller Marcin Meredith George Michniewicz Tomasz Miłoszewski Zygmunt Mitchell David Mizielińscy Mjaset Christer Mrożek Sławomir Mukka Timo Murakami Haruki Musierowicz Małgorzata Musso Guillaume Myśliwski Wiesław Nair Preethi Naszkowski Zbigniew Nesbø Jo Nesser Hakan Nicieja Stanisław Nothomb Amelie Nowakowski Marek Nowik Mirosław Obertyńska Beata Oksanen Sofi Orlińska Zuzanna Ossendowski Antoni Ferdynand Pająk-Puda Dorota Paukszta Eugeniusz Pawełczyńska Anna Pawlikowski Michał Pezzelli Peter Pilch Krzysztof Platerowa Katarzyna Plebanek Grażyna Płatowa Wiktoria Proust Marcel Pruszkowska Maria Pruszyńska Anna Przedpełska-Trzeciakowska Anna Puchalska Joanna Puzyńska Katarzyna Quinn Spencer Rabska Zuzanna Rankin Ian Rejmer Małgorzata Reszka Paweł Rutkowski Krzysztof Rylski Eustachy Sadler Michael Safak Elif Schirmer Marcin Seghers Jan Sobański Antoni Sobolewska Justyna Staalesen Gunnar Stanowski Krzysztor Stasiuk Andrzej Stec Ewa Stenka Danuta Stockett Kathryn Stulgińska Zofia Susso Eva Sypuła-Gliwa Joanna Szabo Magda Szalay David Szarota Piotr Szczygieł Mariusz Szejnert Małgorzata Szumska Małgorzata Terzani Tiziano Theorin Johan Thompson Ruth Todd Jackie Tomkowski Jan Tristante Jeronimo Tullet Herve Velthuijs Max Venclova Tomas Venezia Mariolina Vesaas Tarjei Wachowicz-Makowska Jolanta Waltari Mika Wałkuski Marek Wańkowicz Melchior Warmbrunn Erika Wassmo Herbjørg Wasylewski Stanisław Weissensteiner Friedrich White Patrick Wiechert Ernst Wieslander Jujja Włodek Ludwika Zevin Gabrielle Zyskowska-Ignaciak Katarzyna Żylińska Jadwiga
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...